Jul med gemenskap i Bålsta

Bo Karlsson tar med sig hela familjen och sin mamma för att fira jul med andra hyresgäster. ”Vi träffar grannar och får en stunds fin gemenskap”, säger han. Det är lokala hyresgästföreningen i Bålsta söder om Uppsala som bjuder in alla hyresgäster på juldagen.

Bo Karlsson arbetar till vardags på en fabrik i Bålsta som tillverkar gipsskivor. Han jobbar mycket skift men är ledig på juldagen och för tredje året i rad planerar han att besöka julfirandet. Bo tar med sig sin fru, två utflugna söner och barnbarn till julfirandet som startar klockan 11. Även hans mamma följer med. Familjen firar övriga juldagar tillsammans men tycker det är kul att träffa andra på juldagen.

Bo Karlsson– Ja, grannarna träffar vi tyvärr alltför sällan, säger Bo, som tycker det blir en skön gemenskap förutom att tillsammans avnjuta den goda maten.

En annan som bor i samma bostadsområde är Therje Sverndal. Han firar jul på egen hand men tycker det är roligt att träffa andra på juldagen.

– Det är mysig stämning och ett bra initiativ, tycker han och tror att firandet är bra för många äldre som annars sitter bortglömda hemma.

I bostadsområdet i Bålsta finns drygt 500 lägenheter och de ägs av allmännyttiga Håbohus. Området är byggt 1969–1970 och totalrenoverades på 1990-talet.

Det var Torbjörn Metsälä-Lindell, ordförande för den lokala hyresgästföreningen, som tog initiativ till julfirandet. När hans mamma dog 2016 började han fundera på hur många äldre som sitter hemma ensamma under julhelgen. De vill kanske inte störa barn och barnbarn.

– Alla har inte heller nära och kära på nära håll, förklarar Torbjörn varför föreningen öppnar sin lokal för alla.

Han föreslog styrelsen för den lokala föreningen i Bålsta att arrangera julfirande på juldagen och den nappade direkt. Första firandet ägde rum  juldagen 2016. Alla hyresgäster hos Håbohus fick inbjudan via hyresavin. Till lokalen i Bålsta – centralort i Håbo kommun – kom 50 personer och 2017 hade antalet gäster ökat till 63.

– Jag blev positivt överraskad att besökarna var i alla åldrar, säger Torbjörn som hade räknat med en majoritet äldre.

Men visst, fortsätter han, kommer också äldre som annars säkert sitter ensamma hemma. Alla har inte släkt och vänner på nära håll. De som kommer söker gemenskap på något sätt och reaktionerna från gästerna är positiva.

– Vi har en avspänd stämning, äter och dricker gott och umgås helt enkelt.

Och just enkelhet präglar firandet som i Bålsta inte innehåller tipspromenader, jullekar eller andra aktiviteter utan samtal och gemenskap runt julborden är huvudsaken.

– Vi från styrelsen går runt bland gästerna och ser till att alla har det bra och någon att tala med.

Maten är dels inköpt, dels lagad av styrelseledamöterna på juldagens morgon. Kostnaden tas via fritidsmedel från Håbohus och alla, medlemmar och icke-medlemmar, är välkomna.

Förutom att skapa gemenskap och skingra ensamhet blir det andra effekter av jularrangemanget. Hyresgästföreningen har ett motto i Framtidsprogrammet, nämligen ”öppna upp, söka upp och backa upp”.

– Här når vi människor som inte besökt oss tidigare, vi frågar dem som kommer om de kan tänka sig att bli aktiva och någon eller några har nappat varje år.

Vid sidan av juldagens firande är föreningen livaktig hela året, säger Torbjörn, och varje torsdag året runt är det öppet hus i lokalen.

– Men stämningen är verkligen speciell på juldagen, den ser jag fram emot, slutar Torbjörn Metsälä-Lindell.

TIPS!
Så ordnar din förening ett fint julfirande

• Friskt vågat, hälften vunnet! Sätt inte upp mål om antal besökare utan ha tålamod. Bara kör!
  • Det är A och O att nå ut till hyresgästerna. Försök involvera värden så att ni får bjuda in via hyresavierna. Använd Facebook, trappanslag, hemsidan och prata med folk!
  • Tala med äldre personer och be dem att i sin tur prata med en vän eller bekant. På så sätt blir det ringar på vattnet.
  • Gör ett enkelt arrangemang, mat och gemenskap, det räcker långt. Ett jullotteri kan bli uppskattat.
  • Möt alla gäster i dörren när de kommer. Be styrelsemedlemmarna att cirkulera bland gästerna. Tala med alla som kommer.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2019.

Enkelhet präglar julfirandet, samtal och god mat är huvudingredienserna. Foto:Torbjörn Metsälä-Lindell/Jill Skog/Marie Sjöholm.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.