In my backyard

HYRESGÄSTERNAS VAL Med musikens hjälp hoppas vi tillsammans med Universal Music få väljare och politiker att förstå att bostadskrisen är något som samhället ska lösa, inte marknaden och privatpersoner.

Rapporten Unga vuxnas boende visar att 213 000 unga vuxna är ofrivilligt hemmaboende. Många av dem som ändå hittat ett boende lever dessutom under utsatta ekonomiska förhållanden.

- Det är inte rimligt att en hel generation unga lämnas utanför. Därför lanserar Hyresgästföreningen och Universal Music kampanjen In my backyard där vi, tillsammans med tio stora svenska artister, kommer visa exempel på platser runt om i Sverige där det finns potential att bygga hyresrätter till rimlig kostnad, säger Johan Majer, chef för Universal Music & Brands.

Den 15 januari publicerades startsidan Inmybackyard.se och med den flera olika sociala mediekonton. Kampanjen, som går under hashtagg #IMBY, pågår ända fram till riksdagsvalet den 9 september. Första artisten att sjunga ut var Maja Francis med sin låt I'm not a disco. Maja sjöng under Liljeholmsbron i Stockholm, en plats där den lokala hyresgästföreningen ser att det finns en bostadspotential på 3 000 nya hyresrätter. Hyresrätter som unga har råd med.

- Det är inte de ungas fel att det inte finns tillräckligt med hyresrätter de har råd att efterfråga, det är politikens och samhällets ansvar. Det är dags att föra tillbaka det ansvaret till politikerna, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Runt om i landet kommer flera aktiviteter att ordnas i samband med kampanjen. Har du egna idéer på evenemang så tveka inte att kontakta ditt regionkontor. Tillsammans kan vi få fler att rösta i höstens viktiga val. Mer information på inmybackyard.se.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2018.

Per Jansson från föreningen Brännkyrka – Hägersten träffade artisten Maja Francis då hon spelade in sin video under Liljeholmsbron i Stockholm. Foto: Katja Runestam-Printzell.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.