I Stockholm odlar man själva och får gemenskap på köpet

HÅLLBARHET. I kvarteret Spindeln i Stockholmsförorten Gubbängen är en del av hyresgästerna självförsörjande på grönsaker under sommarhalvåret.

– Ja, och genom att odla tillsammans får vi bra mat och gemenskap på köpet, säger Elisabeth ”Ellie” Andersson, ordförande för lokala hyresgästföreningen Spindeln.

Grönsakerna odlas förstås ekologiskt. Hönsspillning plus japansk bokashi, ett strö som fördelas över matrester som gör att de jäser bättre, ger naturlig och gratis gödning. Detta och andra miljöaktiviteter gör att hyresgästerna i de 170 lägenheterna lärt känna varandra, fått bättre sammanhållning och därmed ett tryggare boende.

– Allt detta har betytt mycket arbete men det var det värt! fortsätter Ellie Andersson, som själv tog initiativ till ett nytt växthus 2012 i samband meden totalrenovering av alla lägenheterna.

Det tidigare växthuset var gammalt och slitet och behövde bytas ut. Och det som började med ett växthus har bara blivit mer och mer. Nu odlas det inte bara i växthuset utan även utanför, i pallkragar, spontant av hyresgästerna där det finns plats. Humlor, bin och fjärilar trivs bra i de generösa rabatterna.

Hönsen då? Jo, så här: sedan många år fanns äppelträd på gården men så småningom angreps de av rönnbärsmal. Två alternativ att bekämpa malen stod till buds: hård besprutning eller låta höns picka ägg och larver från jorden under äppelträden. Valet var självklart – höns.

– På så sätt säkrade vi äppelmosets framtid! skrattar Ellie.

Men hönsen krävde förstås ett eget hus och myndigheterna krävde tillstånd. En arbetsgrupp snickrade ihop en ansökan och sedermera också ett hönshus.

Förutom att odla försöker hyresgästerna också ha en delningsekonomi.

– Alla behöver inte äga allting.

En symaskin finns i den gemensamma lokalen, verktyg finns att låna liksom en ellådcykel. Parollen i Gubbängen är att inte vänta på att någon annan ska göra jobbet utan ta egna initiativ.

– Ja, då är vi säkra på att något blir gjort!

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 4 2017.

I växthuset odlas inte bara tomater, gurka, chili, paprika, basilika och andra värmekrävande växter utan också gemenskap. Ellie Andersson och yngste sonen Charlie, då sex år, plockar tillsammans egenodlade tomater. Foto: Johan Andersson.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.