I Jönköping är konsthallen granne med Willys

Bostadsområdet Österängen är ovanligt i Sverige – här finns nämligen inte ett enda konstverk i hela området. Men sedan drygt ett år ligger i alla fall en konsthall i köpcentrumet med Willys som närmaste granne.

– Det är jättebra med en konsthall, min son Johan har deltagit i barnverksamheten, säger Jessica Hammarin, hyresgäst och ledamot av den lokala hyresgästföreningen på Österängen.

Såväl Jessica som hennes mamma Irene tror att konsthallen bidrar till att folk som bor på Österängen känner sig mer stolta över sitt område. Stolt är också verksamhetschefen Johanna Linder. Hon bor delvis i Gränna, delvis på Österängen. En dag när hon handlat på Willys fick hon syn på en lokal i köpcentrumet som var full med loppisprylar men som snart skulle läggas ner. Idealisk för en konsthall, tänkte hon, och stegade raskt in på fastighetsägaren Vätterhems kontor.

– De gick genast i gång på idén, berättar Johanna, verksam som journalist i Jönköping och som länge följt debatten om att inrätta en konsthall i kommunal regi.

Fokus hade länge legat på utformning och flotta glaslådor, fortsätter hon, men nu flyttades uppmärksamheten till innehållet. Loppisgrejerna slängdes ut, lokalen totalrenoverades och den 1 oktober 2015 slogs portarna upp.

Verksamheten har utformats i en ständig dialog med de boende på Österängen. Konsthallen vill vara en mötesplats för såväl hyresgästerna där som för invånare i hela kommunen med en bred verksamhet för
många grupper. Konsten är samtida och såväl svensk som internationell. Hallen drivs med stöd av Vätterhem, privata sponsorer, region Jönköping, Jönköpings kommun och en ideell förening med över 230 medlemmar.

Nu hoppas Johanna Linder att också Österängen får konstnärliga utsmyckningar ute bland husen och – naturligtvis – en välbesökt konsthall.

– Ja, du kan räkna med oss! säger Irene och Jessica Hammarin och tittar på sonen och barnbarnet Johan som är i full gång med att rita i konsthallens verkstad.

Reportaget är publicerat i Hyresgästen nr 6 2016.

Först handlar man mat på Willys, därefter njuter man av konst en rulltrappa ner! Johan, Irene och Jessica Hammarin, hyresgäster på Österängen, besöker gärna konsthallen där chefen Johanna Linder (längst till höger) tar emot. Foto: Kerstin Klintberger

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.