I Falkenberg skapar man tillsammans ett grönt område

GRANNSKAP År för år förbättras utemiljön i bostadsområdet Hjortsberg i Falkenberg.

– Vi lyssnar på hyresgästerna och bostadsbolaget lyssnar på oss, förklarar Inger Stenlund framgången.

Hon är en av sex deltagare i Hyresgästföreningens arbetsgrupp som kallas för Fritidsgruppen. Den har en livlig dialog med de boende, genomför trygghetsvandringar varje år och dialogen med Falkenbergs Bostads AB, Fabo, ger konkreta resultat. Ett sådant är förvandlingen av den slitna gräsmattan bredvid lekplatsen. Efter samtal med de boende skickade Fritidsgruppen in ett förslag till Fabo. Påföljande år var gräsplätten ersatt av en fin och praktisk stensättning som ramas in av nyplanterade blommor och grönskande buskar.

Under sommarhalvåret ställs trädgårdsmöbler fram och här blir det en naturlig samlingspunkt för hyresgästerna. Föräldrar kan hålla ett öga på sina barn som stojar på lekplatsen alldeles intill, grannar fikar tillsammans i vårsolen och ungdomarna har någonstans att ses efter skolan.

– Vi är väldigt nöjda med förändringen, säger Inger Stenlund.

Andra positiva förändringar är bättre belysning mellan husen och vid grönområdet. Hyresgästerna har också fått odlingslådor att odla grönsaker och blommor i, vatten drogs ut och ett skjul för redskap uppfördes. Ett bakslag blev det dock när Fabo sade upp samlingslokalen i området som består av 70 lägenheter. Men efter mycket tjat fick de boende en annan lokal som invigdes i slutet av februari i år.

Hur får man då en fastighetsägare att genomföra förbättringar för de boende?

– Vi är inte bara negativa utan säger alltid något positivt innan vi framför våra önskemål.

Den levande dialogen mellan hyresgäster, Fritidsgruppen och fastighetsägaren är en annan framgångsfaktor. Inger Stenlund menar att följden av Fritidsgruppens arbete inte enbart har blivit ett grönare och skönare område.

– Nej, fler hyresgäster än tidigare vågar föra fram sina synpunkter till oss i gruppen.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2019.

Inger Stenlund med barnbarnet Elsa vid odlingslådan i den vackra trädgården. Foto: Randolph Stenlund.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.