I Alingsås stoppade hyresgästerna utförsäljningen

SÅ PÅVERKAR VI BESLUT. I Alingsås ville kommunledningen sälja ut en tredjedel av det kommunala bostadsföretaget Alingsåshem motsvarande 1 200 lägenheter. Här mobiliserade Hyresgästföreningen med möten, namninsamling och uppvaktningar vilket bidrog till att utförsäljningen stoppades våren 2017.

Under ett par år pågick en diskussion i kommunen att sälja ut delar av kommunala Alingsåshem till privata aktörer för att bland annat få loss en halv miljard kronor till att finansiera en överdäckning av motorvägen E20 som går mitt genom staden och samtidigt bygga nytt.

- Alingsåshem är ett välskött företag där man ville sälja några av de bästa områdena från 50- och 60-talen med relativt låga hyror samt flera äldreboenden, vilket vi protesterade mot, berättar Örjan Kornstad som är ordförande i den lokala hyresgästföreningen i Stockslycke, ett av de berörda områdena.

Genom att Hyresgästföreningen mobiliserade sina krafter med opinionsbildning på olika sätt så skapades det en opinion emot utförsäljningen som kommunpolitikerna hade svårt gå emot.

- Det blev ett väldigt liv. Vi anordnade namninsamling, skrev insändare i lokaltidningen, skickade brev och vykort till politikerna och det anordnades protestmöten och även en demonstration tillsammans med PRO utanför kommunfullmäktiges möte i stadshotellet, berättar Örjan Kornstad.

In i det sista var det dock oklart hur kommunfullmäktige skulle rösta. Men det hela gick hyresgästernas väg och utförsäljningsplanerna lades på is. Sedan beslutet togs i fullmäktige har vd:n bytts ut och ett nytt moderbolag skapats för Alingsåshem och kommunens industrifastigheter.

- Vi är beredda på att det kan komma nya försök till utförsäljning. Men vi har god kännedom om Alingsåshem och har även en bra dialog med den nya vd:n och odlar samtidigt våra politiska kontakter.

- Att ha ett starkt kommunalt bostadsbolag med blandad bebyggelse är en tillgång för en kommun. Titta bara på vilka problem de kommuner har idag med bostadsförsörjningen som har sålt ut sina kommunala bostadsbolag, avslutar Örjan Kornstad.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2018.

Hyresgästföreningen anordnade tillsammans med PRO en manifestation utanför kommunfullmäktiges sammanträde i Alingsås där Lennart Derehag, regionordförande för Hyresgästföreningen talade. Foto: Magnus Ejerhed.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.