Hyresgäster i Handen röstar med lampor

Visst kan konst vara statyer och oljemålningar och inget fel med det. Men konst kan också vara att besvara olika frågor från sin balkong genom att blinka med lampor: grönt för ja, rött för nej. Detta fick hyresgäster i Handen vara med om.

– Det var riktigt roligt, säger Tony Eknert.

Han är hyresgäst och ordförande för lokala hyresgästföreningen Poseidon. Den representerar 74 lägenheter vid ett torg i Handens centrum söder om Stockholm. Men låt oss börja från början. En grupp konstnärer från ett antal europeiska länder drog i maj i gång ett stort konstprojekt – Corners – i Handen. En del av projektet var att bjuda in hyresgäster som vid några tillfällen skulle vara delaktiga i  en konstutställning på Poseidons torg. Samarbetspartner var Hyresgästföreningen i Haninge.

Ute på torget projicerade konstnärerna på en stor duk bilder och videor från olika europeiska länder, som visade hur andra hyresgäster bor. De spelade också upp intervjuer med dessa människor och fokus låg på bo- och miljöfrågor.

Med jämna mellanrum ställdes frågor på den stora duken till hyresgästerna: ”känner du dig representerad av politikerna?” var en fråga, ”finns det ett liv efter döden?” var en annan. Välj grönt för ja, och rött för nej, var sedan uppmaningen på duken.

– Vi hyresgäster stod på våra balkonger och blinkade med lampor som vi fått i förväg, säger Tony Eknert.

Dessutom framfördes med jämna mellanrum teater- och dansföreställningar på hyresgästernas balkonger.  Syftet med konstutställningen – som konstnärerna kallade det hela – var att stärka gemenskapen mellan de boende som också skulle få göra sina röster hörda.

Verksamhetsutvecklaren Nuri Gökhan Urunc var stöd för de förtroendevalda. Han är också positiv till att konst kan användas för att stärka gemenskapen.

– Detta är ett bra exempel. De boende verkar också ha
gillat det.

Reportaget är publicerat i Hyresgästen nr 6 2016.

Från eventet i Handen i maj i år. Foto: Nuri Gökhan Urunc

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.