Höjde hyran i smyg

Förhandling. När en lägenhet blir tom i en fastighet i Ystad passar hyresvärden på att totalrenovera och delvis bygga om lägenheten. När allt är klart kontaktar han Hyresgästföreningen för att omförhandla hyran. Hyresvärden vill höja hyran från 7 414 till 12 000 kronor per månad.

Hyresgästföreningen anser att det är orimligt och föreslår ett lägre belopp. Hyresvärden accepterar inte budet men hyr ut lägenheten för 12 000 kronor, utan att säga något. Kort efter lämnar han förhandlingen. De nya hyresgästerna upptäcker att deras hyra är väldigt hög jämfört med andra likvärdiga lägenheter. De vänder sig till hyresgästföreningen som meddelar hyresvärden att den gamla hyresnivån fortfarande gäller. Man kräver också att mellanskillnaden ska återbetalas till hyresgästerna.

Eftersom det finns en förhandlingsordning måste förhandlingen slutföras innan hyran kan höjas. Hyresvärden svarar att han kan sätta vilken hyra han vill då lägenheten totalrenoverats och därför räknas som nyproduktion.

Ärendet drivs vidare till hyresnämnden som ger hyresvärden rätt. Domen överklagas till hovrätten som anser att Hyresgästföreningens bedömning är korrekt. Hyresvärden döms att betala tillbaka 54 300 kronor plus ränta
till hyresgästen.

Kommentar Kenneth Gustavsson, förhandlingsråd, ordf Malmö syd/väst hyresgästförening:

– Det är sällan vi i delegationen stöter på den här typen av fall, men när det
händer slussar vi dem direkt vidare till våra jurister. Goda kunskaper är viktigt för att vi ska kunna stödja våra medlemmar, därför kräver vi att alla ledamöter i förhandlingsdelegationen ska gå förhandlingsutbildningen. Det gör också att de bättre kan ge rätt information till medlemmar som hamnat i sådana här situationer.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2017.

Kenneth Gustavsson, förhandlingsråd, ordförande Malmö syd/väst hyresgästförening. Foto: Stefan Wulff (fotot är beskuret).

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.