Halloweens oskrivna regler

KÅSERI. Allhelgonaförvirringen är stor och många tycker illa om att en amerikansk skräckhögtid har flyttat in i Sverige. Här är Halloweens oskrivna regler.

När man är hyresgäst hos allmännyttan hör man aldrig om spöken. Det paranormala verkar bli avskräckt av kvartersvärdar, bostadsköer och gemensamma tvättstugor. Aldrig sprids viskande berättelser om trean i hörnet där anden av tidigare hyresgästpensionären härjar. Inga halloweenbarn ringde heller på när vi bodde i sjuvåningshuset. Det var för få barn i förhållande till alla dörrar och trappor. Ett år ringde ett barn plötsligt på, sonens dagiskompis, som bodde en trappa ned. Vi hade inget godis, så pinsamt! Sedan hade vi godis hemma varje år. Som vi oftast själva fick äta upp, eftersom ingen kom. Nu har vi flyttat till ett barnvänligare område. I år vill jag få besök av småspöken och i år ska sonen gå runt. Men när är det ljus och när är det bus? Halloween fanns inte när jag var liten. Man vill ju inte tränga sig på någon, nyss hemkommen från ett trösterikt besök vid graven. Stressigt med en högtid där man inte vet koderna.

I år, med hjälp av att fråga vännerna på Facebook och googling, fick jag klarhet i allhelgonas oskrivna regler. De flesta jag frågar är överens att barnen ska gå runt och tigga godis den 31 oktober på kvällen, oavsett om vardag. Den dagen är halloween och dagen efter, den 1 november, är allhelgonadagen.

”Alla helgons dag”, med mellanrum, är dock en annan dag! Det är en lördag, en röd dag i kalendern som flyttar runt mellan 31 oktober och 6 november. Det är då man sätter ljus på graven. Under allhelgonahelgen, helgen då Alla helgons dag infaller, ska man inte gå runt och tigga godis. Men det är inte ovanligt att barnen går runt på fredagen inför allhelgonahelgen, inte minst för att många slutar tidigt.

Allhelgonaförvirringen är stor och många tycker illa om att en amerikansk skräckhögtid har flyttat in i Sverige. Vill man vara riktigt säker ska barnen oavsett dag bara tigga vid dörrar med halloweenpynt.

Men om man inte öppnar när barnen knackar på och kikar bakom gardinen i stället, får man räkna med att bli omtalad av kvarterets barn. I flera år efter. ”Mamma där bor de som inte öppnade fast de var hemma på halloween!”

Huuuuu!

Kåseriet har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 5 2017.

Bus eller godis? Säkrast är att gå till grannar som har pyntat för Halloween. Illustration: JojoFalk.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.