Fotboll gav unga killar nya jobb

Fotbollssatsningen började som ett projekt. Det är nu avslutat och har övergått till löpande verksamhet och har totalt pågått i fyra år.

– En kanonsatsning och vi ser gärna att den fortsätter! Det säger Marita Andersson, ordförande för Hyresgästföreningen Hisingen, och Per Hjorth, kassör i samma förening.

De tycker att projekt som detta är väldigt viktigt i deras förening som delvis, men bara delvis, präglas av skjutningar mellan kriminella gäng och social oro. Det gäller bland annat Biskopsgården där fotbollsprojektet äger rum.

– Vi kan mycket väl begära att fler liknande satsningar sätts igång på Hisingen.

Farah Mire, 21 år, fick genom fotbollen jobb förra året på Liseberg i sex månader. Han har chans att få komma tillbaka i år igen men söker också andra jobb. Farah är förstås nöjd med att ha fått jobb genom projektet och kan inte nog prisa vad fotbollen betytt för honom.

– Gemenskapen där är väldigt viktig, jätteviktig!

Farah Mire är tillsammans med Mohamed Ahmed anställd som biträdande lagledare medan huvudledaren heter Mohamed Mohamud. Den senare berättar att fotbollssatsningen började som ett projekt. Det är nu avslutat och har övergått till löpande verksamhet och har totalt pågått i fyra år. För tillfället är det dock problem att hitta träningstider i en inomhushall.

Lagledarna och IFK Göteborgs ansvariga Elisabeth Anderton pekar ut bra ledarskap, lokal förankring – ledarna bor själva i området – kontinuitet och samarbete mellan olika parter som framgångsfaktorer.

De tycker det är viktigt att fortsätta satsningen och inte minst för dem som hamnat lite snett i samhället.

– Vi måste försöka ge dem hopp.

Vad hände?

Efter engelsk modell fick unga män i Biskopsgården i Göteborg kombinera jobbsökande med att träna fotboll under professionell ledning. Ett 40-tal killar deltog. Projektet drevs i samverkan mellan Hyresgästföreningen, IFK Göteborg, Stadsmissionen, Bostadsbolaget och jobbcentret Äpplet som drivs av Göteborgs stad. Reportage finns om det i Hyresgästen 3/2016.

Hur gick det?

15–20 av deltagarna har fått jobb eller praktik.

Framgångsfaktor

Bra ledarskap, lokal förankring och bra samarbete.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nr 2 2018.

Fotboll gav unga killar nya jobb. Foto Johan Klintberger.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.