Föryngringen kom av sig

Mångfald. Det verkade som en briljant idé som på sikt skulle generera yngre förtroendevalda i styrelsen. Men det blir som bekant inte alltid riktigt som man tänkt sig.

Det kan ordförande Jan Hellberg i Köping skriva under på. Det började med att några i styrelsen berättade om ungdomar hemmavid som gillade att spela med sina kompisar. Jan Hellberg tog genast tillfället i akt, bjöd in gänget, och bildade en ungdomsgrupp som fick uppträda på föreningens olika evenemang. Det blev ett uppskattat musikaliskt inslag.

– Men sedan hade jag för bråttom, det blev för mycket för dem. De fick för stora krav och dessutom tog skolarbetet mycket tid. De slutade komma, säger Jan Hellberg som absolut inte gett upp hoppet om att hitta nya, unga förmågor.

Jan Hellberg ser det som en utmaning och har redan ett nytt projekt på gång, ett samarbete med Unga Örnar.

– Men den här gången ska jag gå försiktigt fram. Man lär sig av sina framgångar, men ännu mer av sina misstag, säger han.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2017.

Jan Hellberg är ordförande i Köpimg och han har ite gett upp hoppet om att få in yngre förmågor.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.