Fin lekplats utan stora kostnader

BOINFLYTANDE. Visst går det att rusta upp en lekplats utan att det kostar så mycket. Se bara på lekparken i Töreboda som ligger två mil väster om Mariestad.

Förut var den öde och sliten, i dag rolig och välbesökt – och allt till en låg kostnad.

– Allt går om många hjälps åt och drar åt samma håll, säger Wassen Abdul, eldsjälen bakom förändringen.

Den nya lekparken, Kompisparken, invigdes 2016. Och den blev succé direkt. Till invigningen kom 250 personer och intresset håller i sig.

– Ja, det är många barn som leker här varje dag, berättar Wassen och fortsätter säga att tidigare var det nästan dött på den trista, igenväxta lekplatsen med lekredskap i mörka färger.

I dag är det starka, intensiva färger som gäller, fler och roligare redskap och en lekplats anpassad för aktiva barn.

Samverkan är nyckelordet för detta projekt. Wassen bor i Mariestad och är förtroendevald inom Hyresgästföreningen där, men jobbade som integrationscoach i Töreboda. Dit kom många flyktingar och Ulrika Ahlberg, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen, tipsade Wassen om att det fanns pengar att söka för integrationsarbete från föreningen. Den beviljade också 30 000 kronor. Genom att kombinera en del av sin arbetstid och ideellt arbete på fritiden och krydda med mycket energi fick Wassen fart på föreningsliv och kommun.

Föreningar hjälpte till på olika sätt medan Töreboda kommun tillverkade nya snickerier, målade och röjde bland överväxta buskar och gamla träd.

– Det är helt och hållet Wassens förtjänst att parken blivit verklighet, säger Ulrika.

Kompisparken som ligger centralt i Töreboda är tänkt att fungera som en gemensam mötesplats där språk och kulturella barriärer kan överbryggas. I den lilla parken finns en kiosk där barnen kan "sälja" sandkakor, den asfalterade gångvägen är målad som en riktig väg med vägskyltar så att barnen kan öva sig i trafikkunskap.

– Parken ska se inbjudande ut så att både barn och föräldrar vill gå in i den, säger Wassen Abdul.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 3 2018.

Kompisparken i Töreboda.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.