Dubbla hyror och olagliga höjningar

Förhandling. Studenter i Växjö kontaktar Hyresgästföreningen eftersom de tycker att deras hyror är väldigt höga. Eftersom det saknas förhandlingsordning för fastigheterna görs en enkät i området för att ta reda på hur många av studenterna som vill ha en förhandlingsordning. Hyresvärden får reda på vad som pågår och hotar med att säga upp hyresavtalen för dem som svarar.

Men tillräckligt många säger JA – en förhandlingsordning upprättas och
en hyresförhandling genomförs. Året därpå vill hyresvärden höja hyrorna, men Hyresgästföreningen anser att den hyreshöjning som föreslås är orimlig. Hyresvärden lämnar förhandlingen. Kort därpå slår flera studenter larm. Hyresvärden tar ut högre hyra än överenskommet. Dessutom tvingas studenter som delar lägenhet betala dubbel hyra.

Hyresgästföreningen kräver att hyresvärden ska följa de fastställda hyresnivåerna och ersätta dem som fått betala för mycket hyra. Men hyresvärden vägrar. Med Hyresgästföreningens hjälp driver 15
studenter kravet vidare till hyresnämnden.

Eftersom det finns en förhandlingsordning och hyresvärden höjt hyran utan att slutföra hyresförhandlingarna döms denne att betala tillbaka 208 195 kronor. Hyresvärden överklagar beslutet till hovrätten men får avslag.

Kommentar Susanne Filipsson, ordf förhandlingsdelegationen i Växjö (privata):

– Vi i delegationen har haft möten och fått bra information av vår förhandlare om hur vi ska hantera den här typen av problem. Det är viktigt att vi som har kunskaper kan hjälpa och stödja dem som råkar ut för påtryckningar från hyresvärdar. Det här är ett problem som ökar, exempelvis höjs hyror och direktaviseras utan att det skett några förhandlingar. När hyresgästerna inte accepterar höjningen hotar hyresvärden med kronofogden. I en del områden säger hyresvärden upp förhandlingsordningen när de tänker renovera. Det finns också fall där hyresgästen uppmanats av hyresvärden att stryka i hyresavtalet att de accepterar 12 kronor i förhandlingsavgift.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2017.

Susanne Filipsson, ordförande förhandlingsdelegationen i Växjö.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.