Dialog med kommunpolitikerna i Sala

ENGAGEMANG. För tre år sedan stoppades utförsäljningen av 450 lägenheter i kommunala Salabostäder. Hyresgästföreningens förtroendevalda i Sala organiserade striden.

Över 100 hyresgäster deltog bland annat i en demonstration på torget i Sala, bostadsföretagets styrelse bjöds in att träffa hyresgästerna och det bedrevs ett intensivt arbete med att påverka kommunens politiker.

– Vi har hela tiden en beredskap och vet vad vi ska göra om det blir skarpt läge igen, säger Rolf Meiding, ordförande i hyresgästföreningen i Sala-Heby.

Hyresgästföreningens bostadspolitiska arbetsgrupp består av fem personer och den fortsätter sitt arbete. Roger Wallin är den som håller i gruppen.

– Vi är partipolitiskt obundna men det innebär inte att vi är opolitiska. Tvärtom vill vi föra fram vår syn. Det gäller att sätta sig in i hur partierna fungerar och det är viktigt att skapa personliga kontakter med politikerna. Vi finns alltid med på kommunfullmäktige och lyssnar. Vi försöker sedan prata med dem i pausen och utnyttja våra demokratiska rättigheter, berättar Roger Wallin.

Kommunägda Salabostäder har idag 2 600 lägenheter, 800 står inför renovering och det är bostadsbrist i kommunen.

– Det behövs byggas nya hyresrätter som folk har råd att hyra. Vi vill också att Salabostäder ser till vad hyresgästerna tål hyresmässigt så att alla ska kunna bo kvar efter en renovering, säger Lars Öberg som ingår i den bostadspolitiska gruppen och dessutom är förhandlingsansvarig i föreningen.

Han berättar att föreningen under året haft ett seminarium kring upprustning med inbjudna från bland annat KTH och Knivstabostäder som har en intressant modell för atthålla hyrorna nere efter renovering.

– Det finns beprövade metoder att förenkla stambyten. Hyresgästerna måste också få möjlighet att välja nivå på renoveringen, säger Lars Öberg.

Roger Wallin tillägger att det handlar om att inte bara säga nej.

– Det gäller att inte bara säga nej. Vi vill ha en dialog med Salabostäder och kommunpolitikerna om vilka åtgärder som behövs. Alla ska kunna bo kvar säger Roger Wallin.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2018.

Lars Öberg, Rolf Meiding och Roger Wallin ingår i den bostadspolitiska arbetsgruppen i Sala. Foto: Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.