Bred representation i Järfälla

Mångfald. Föreningen i Järfälla liksom de lokala hyresgästföreningarna arbetar aktivt med föryngring och en strävan att hitta förtroendevalda med olika etnisk bakgrund.

Och många av föreningarna har nått sina mål, vissa har till och med haft tonåringar i styrelsen sedan några år tillbaka. En av dem som har jobbat för mångfaldsframgången är Said Choueifaty. Han har varit förtroendevald sedan 2007 och har varit valberedare i både LH och Järfällaföreningen. I dag är han ordförande för den lokala föreningen Söderhöjden, där styrelsen är förhållandevis yngre än tidigare år och dessutom har rötter i både Sverige, Haiti, Argentina och Libanon. Nästa år tillkommer förmodligen även en förtroendevald med ursprung i norra Afrika.

– Jag träffade henne på en bowlingaktivitet vi hade nyligen. Hon är i 30-årsåldern och var inte ens medlem, men det är hon nu och förhoppningsvis väljs hon in i styrelsen, säger Said som aldrig missar ett tillfälle att fånga in personer som visar intresse.

– Börjar de ställa frågor hugger jag direkt, säger han och skrattar glatt.

Said tycker att en bred representation i styrelsen är viktig överallt, oavsett om det gäller en LH, en förening, region- eller riksnivå. Men mest fokus tycker han ska läggas på att få mångfald lokalt.

– De lokala föreningarna har mest direktkontakt med hyresgästerna och de måste kunna känna sig representerade, säger han och påpekar därför att det gäller att hela tiden vara alert som valberedare.

Det gäller att hålla öron och ögon öppna överallt. Och det går absolut inte att vänta in i det sista med sitt valberedningsarbete, och då dessutom bara tillfråga de ledamöter som redan sitter i styrelsen.

– Nej, man ska aldrig nöja sig med dem som redan finns där, och som valberedare måste man vara aktiv året om. Sedan lever vi i ett samhälle med stor blandning och därför är mångfald viktigt. En föreningsstyrelse kan därför inte bara representera en grupp människor.

Men föryngring. Är det lika viktigt?

– Självklart. Den yngre generationen är ju vår framtid, säger Said.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2017.

Said Choueifaty missar inte en chas att fråga om någon vill bli förtroendevald. Foto: Petrus Iggström.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.