Borta bra men det egna kvarteret ska vara bäst!

TRYGGHET. Alla vill känna sig trygga i de egna hemmakvarteren. Det gör att många förtroendevalda lägger ned både tid och arbete tillsammans med andra boende eller deltar i nätverk för skapa bra boendekvarter där människor trivs. Många arbetar i det tysta men det är dessa personer som är kvarterets hjältar!

Behoven och möjligheterna i olika bostadsområden varierar, vilket gör att arbetet med att skapa trivsel och trygghet kan se olika ut beroende på var man bor. Det finns många bra exempel på projekt och roliga aktiviteter som visat sig ge bra resultat. Ofta handlar det om att hitta aktiviteter som kan locka människor att ta steget ut ur lägenheten, bege sig ned på gården och börja göra saker tillsammans med andra. I en del områden pågår nattvandring, en beprövad metod som kan organiseras på olika sätt och bygga broar mellan människor.

Som exempelvis Husby i Stockholm där föreningarna i området bildat ett stort gemensamt nätverk med 50 nattvandrare. Alla lika engagerade och alla med samma mål.

Ett annat sätt att skapa trygga och levande bostadsområden är att satsa på att få de boende att engagera sig i att skapa olika aktiviteter. För den lokala Hyresgästföreningen Rymdskeppet i Andersberg i Gävle är det en viktig del i deras verksamhet. Även de tillhör ett nätverk. I deras fall är det Andersbergsgruppen som fungerar som en sammanhållande länk mellan föreningar, intresseorganisationer och andra aktörer i området. Syftet med närverket är att skapa en bättre, roligare, tryggare och mer aktiv stadsdel där fler människor kan känna delaktighet, leva och förverkliga sina idéer.

– Vi gick ifrån att vara några personer som träffades till att bli en egen förening, mycket var tack vare en vaksam verksamhetsutvecklare som hörde oss prata i en paus under ett bomöte, säger Christer Edpil på LH Rymdskeppet. ”Bilda en förening och använd en av våra lokaler att träffas i!” Veckan efter kallade vi samman en grupp, som snabbt växte från fem-sex hundintresserade till fyrtio på en månad, och med Facebookgruppen månaden efter hade vi snart 200 intresserade i den gruppen. Genom vår grupp träffade vi Veronica Holm som numera är vice ordförande i vår LH. Hennes driv fick oss att samlas och bilda den styrelse som sedan återuppväckte den lokala hyresgästföreningen som somnat in. Nu lever den igen och vi kämpar vidare!

Lyckade projekt drivs av den målgrupp det riktar sig till

Det finns många olika sätt att lägga upp en verksamhet och alltid några saker som kan göra att en satsning blommar. En viktig ingrediens som ofta finns med i projekt som lyckas är att de startas och drivs av den målgrupp de riktar sig till. Det visar arbetet med nattfotboll för unga som förra året drogs i gång av HUVA, Hyresgästföreningens unga ambassadörer i Örebro. Ett succéprojekt som lockade mellan 70 och 140 unga deltagare per kväll och som nu är inne på andra året och fortfarande är lika populärt.

Det gäller också satsningen på grannsamverkan som LH Lyckoklövern i Holma gjort. Även de har lyckats väl med sitt arbete. I dag ett år senare känner fler familjer i kvarterat varandra och de hjälps nu med förenade krafter åt att skapa trygga kvarter.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 5 2017.

Nattfotbollen i Örebro lockar mellan 70 och 140 unga deltagare per kväll. Foto: Richard Ström.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.