Bobilen lockar nya förtroendevalda

Mångfald. När regionen köpte Bobilen i september2016 var tanken att den skulle användas vid reparationsförhandlingar. Men Mia Kjellson som var involverad i projektet Aktiva medlemmar såg möjligheten att vidga Bobilens användningsområde.

– Nu kör vi ut till orter där Hyresgästföreningen har "vita fläckar". Bilen väcker stor uppmärksamhet och många nyfikna dyker upp. Sedan starten för ett drygt år sedan har vi fått ett sextiotal nya engagerade till föreningen, säger Mia Kjellsson.

De kör in på gården eller på någon annan strategisk plats i bostadsområdet, slår upp dörrarna och välkomnar förbipasserande in på en kopp kaffe. För att nå ut till så många som möjligt har de numera information om värdegrunden med sig på både svenska, somaliska och arabiska.

Att ha kontor på hjul innebär många fördelar. Mia och hennes kollega har märkt att många har lättare att komma förbi Bobilen än de har att besöka ett möte i en lokal.

– Jag tror verkligen att det här med Bobilen är rätt metod för att hitta nya som vill engagera sig. Och för områden som inte har egna lokaler är det ju ypperligt, säger Mia Kjellsson.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2017.

Bobilen väcker uppmärksamhet och många intresserade kommer för att prata. Här är Bobilen i området Stensiken i Tidaholm. Foto: Maria Holmberg.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.