Bilpool i Stockholm

KLIMATET. Valla torg i Årsta i södra Stockholm ingår i ett EU-stött projekt, Grow smarter, där Stockholm tillsammans med sju andra städer i Europa utvecklar smarta lösningar för hållbart växande städer. En elbilspool är en av lösningarna.

Aprilsolen lyste klar över Valla torg när det var invigning av två ellådcyklar. Den som ville kunde dessutom prova på att köra en eldriven bil av märket Nissan Leaf som tillhör elbilspoolen som finns i kommunala Stockholmshems bostadsområde. Valla torg är ett nyligen upprustat 60-talsområde i Årsta i södra Stockholm som ingår i ett EU-stött projekt, Grow smarter, där Stockholm tillsammans med sju andra städer i Europa utvecklar smarta lösningar för hållbart växande städer.

En av dem som provade att köra elbil för första gången var hyresgästen Inger Örtenblad som direkt bestämde sig för att gå med i elbilspoolen. Inger har haft egen bil förut men gjort sig av med den.

– Det är mycket bättre att hyra bil när jag behöver. Jag har pratat med några av mina grannar att gemensamt åka och storhandla med elbilen, säger Inger Örtenblad.

Elbilspoolen har varit igång sedan förra året och idag är cirka 20 procent av Stockholmshems cirka 300 hyresgäster vid Valla torg med. Esperanca Noon är en av dessa och hon arbetar dessutom på Hyresgästföreningen. Hon tycker att det fungerar bra och att det är lätt att boka en av de två elbilarna när hon behöver.

- Du blir medlem i bilpoolen genom att ansluta dig till samarbetspartnern moveabout.se som ansvarar för bilarna. Som hyresgäst på Valla torg är medlemsavgiften gratis hela 2019. Annars kostar det 124 kronor i månaden att vara med, berättar Esperanca Noon.

När du hyr bil kostar varje påbörjad timme 79 kronor, men då ingår allt, ingen kilometeravgift, bränslekostnad eller utsläpp. Det kostar 275 kronor för fem timmar och 695 kronor för en helg.

Elbilen går cirka 20 mil på en full laddning. Själva bokningen görs via en app som laddas ned till mobilen. Systemet ser om det finns en ledig elbil att boka. Bilen hämtas vid laddstolpen på parkeringsplatsen utanför ett av höghusen på Valla torg. Bilen låses upp med en kod i mobiltelefonen. Det finns en nyckel i handfacket. Efter att laddkabeln dragits ut är det bara att köra i väg. När bilen är tillbaka sätts bilen på laddning i väntan på nästa förare.

Den som istället vill boka en ellådcykel får ladda ned en annan mobilapp varefter en QR-kod skannas på cykeln och sedan är det bara att åka iväg. Betalning sker via mobilen och det kostar 15 kronor i timmen. När cykeln ställs tillbaka i det låsta förrådet ska den sättas på laddning. Ingen medlemsavgift för cykelpoolen Valla torg tas ut av hyresgästerna under 2019.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 3 2019.

Kicki Holmqvist som inte har körkort provade på ellådcykeln och fick instruktioner av Eric Sjögren från cykelpoolen som står för cyklarna. Foto: Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.