Aktiva hyresgäster i Luleå kan ofta mer än politiker

ENGAGEMANG. Många gånger kan Hyresgästföreningens förtroendevalda mer om bostadspolitik än politikerna. Det säger Lars Baudin, förtroendevald i Luleå.

Lars Baudin jobbade inför och under valet 2018 och erfarenheterna var blandade.

– Inte så sällan fick vi undervisa dem om självklarheter, säger Lars Baudin

Förutom att vara vice ordförande i föreningen i Luleå är han också sammankallande i föreningens bostadspolitiska grupp. Föreningen jobbade på olika sätt i valrörelsen. En kanal var att bjuda in politiker till träffar. Kunskapsnivåerna var väldigt skiftande bland de politiker som tackade ja. En del var rejält pålästa medan andra hade ytliga kunskaper och hade svårt att argumentera för sin sak. En politiker som reagerade på Hyresgästföreningens kampanj mot marknadshyror inför valet var Mattias Karlsson (M), då regionråd i Norrbotten, i dag riksdagsledamot. Det är lögn att vi har förslag om marknadshyror, menade Karlsson och bröt all kontakt med Hyresgästföreningen.

– Det gäller tills de bett om ursäkt, sade Karlsson till SVT.

Hyresgästföreningen hänvisade till Moderaternas stämmobeslut från 2017: "ett nytt och mindre reglerat hyressättningssystem i hela beståndet".

– Stämmobeslutet antyder marknadshyror i klartext, säger Baudin.

Han anser att Hyresgästföreningen i vanliga fall har en bra dialog med beslutsfattarna. Föreningens roll är dels att vara påläst och insatt, dels att upplysa politikerna om konsekvenserna för de boende. Ett exempel på det är när kommunägda Lulebo gjort en reavinst efter att ha sålt flera hundra lägenheter. Pengarna skulle gå till att renovera befintliga lägenheter. Men det hade politikerna sedan "glömt". Pengarna skulle nu i stället användas till bland annat ett badhus och en lekpark.

– Då fick vi undervisa dem om det orimliga i att hyresgästerna betalar skatt två gånger till badhuset och lekparken, säger Baudin.

Eftersom Luleå är en liten stad är det inte så svårt att få kontakt med beslutsfattare på olika nivåer.

– Nej, de känner oss och då är det inte så lätt att bara avfärda oss, säger Lars Baudin.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2019.

Lars Baudin, aktiv hyresgäst i Luleå.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.