22 miljoner kronor åter till hyresgäster

Genom Hyresgästföreningens juridiska arbete för hyresgäster över hela landet har drygt 22 miljoner kronor sparats för hyresgästerna under 2015.

Ärendena handlar om allt från trasiga spisar till för höga hyror. De återbetalda summorna är mellan några hundra kronor och tiotusentals kronor för de drabbade hyresgästerna.

Susanna Skogsberg, Hyresgästföreningens förbundsjurist- Vårt arbete för förlikningar och i hyresnämnder samt tingsrätter sparar mycket pengar åt hyresgäster. Dessutom skapar vi trygghet när människor vet att vi driver, och vinner ärenden för dem, säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.

Ett uppmärksammat ärende under året är ett där en hyresgäst i Jönköpings län fick en elfaktura på 60 000 kronor av sin hyresvärd. Med Hyresgästföreningens hjälp nådde värden och hyresgästen en förlikning som sparade nästan 40 000 kronor åt hyresgästen.

I Åby i Västerhaninge utanför Stockholm har Hyresgästföreningens juristers arbete gett 480 hyresgäster en ersättning på 20 000 kronor vardera för en dåligt utförd renovering. I Skåne fick en hyresgäst ersättning för inredning och möbler som förstörts av vägglöss. Det är bara tre av tusentals exempel där Hyresgästföreningen sparat pengar åt medlemmar.

- Det är tydligt att våra medlemmar vet att vi kan hjälpa dem att få tillbaka pengar när de inte får vad de betalar för. Det är skönt att på detta sätt konkret kunna visa vilken nytta vi gör för hyresgäster över hela landet, säger Susanna Skogsberg.

Har du problem i din hyreslägenhet? Är du medlem hjälper vi dig!

Just nu har vi tekniska problem med vår växel. Tonvalen fungerar fint, men om du väljer att vänta kvar i telefonen så är som ett lotteri att komma fram. Lägg på och ring igen. Arbete pågår att lösa detta. Tack för ditt tålamod.