Hyresgästföreningens rapport visar: Höga hyror i Malmö drabbar ensamstående hyresgäster värst

Nu i hyresförhandlingstider har Hyresgästföreningen tittat närmare på den ekonomiska situationen för hyresgäster i Malmö. Resultatet visar att det ekonomiska avståndet mellan de som hyr sitt boende och de som äger har mer än fördubblats sedan 2004. Speciellt hårt drabbar höga hyror ensamhushåll, personer som inte har någon att dela kostnaderna för hyra och andra utgifter med. I Malmö är 55 procent av alla hushåll ensamhushåll.

– Hyresgäster betalar mer än andra för sitt boende och det är ingen naturlag att hyrorna ska höjas varje år. En ansvarsfull fastighetsägare vet det och tar ansvar för både sina hyresgäster och för hyresutvecklingen, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Sammanfattning av innehållet i rapporten:

• Hyresgäster tjänar i genomsnitt mindre och har haft sämre inkomstutveckling än de som äger sina bostäder. Hyresgäster lägger också större andel av sin disponibla inkomst på boendekostnaden. För ensamstående kvinnliga pensionärer tar hyran mer än 40 procent av hushållskassan.
  • Hyrorna har stigit mer än dubbelt så mycket som andra priser i samhället (KPI).
  • För en bostad med fyra rum och kök skiljer det nästan 3 000 kronor i månaden i boendekostnad mellan villa och hyresrätt.
  • I Malmö är 55 procent av hushållen i hyreshus ensamstående, det vill säga ensamma om kostnaderna för hyra, möbler, försäkringar och andra utgifter.
  • Hyresgäster är skattemässigt missgynnade. Statens subventioner till hyresboendet har fasats ut. Samtidigt har villaägare fått skattelättnader bland annat genom lägre fastighetsavgift och möjlighet till rot-avdrag.

Läs hela rapporten: Du kan ta del av hela rapporten på den här länken!