Fastighetsägarna Syd i Malmö har avbrutit förhandlingarna

− Det är alltid tråkigt och bekymmersamt när man inte lyckas komma överens via förhandlingar. För oss var det inte möjligt att acceptera fastighetsägarnas krav på 1,25 procent. Det motsvarar inte alls den kostnadsbilden som vi ser framåt och vårt högsta bud ligger långt ifrån deras krav, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Hyresgästföreningen beklagar att Fastighetsägarna Syd väljer att skapa både oro och osäkerhet för hyresgästerna som en del i sin strategi att rasera fundamentet för ett fungerande förhandlingssystem.

− Det är inte förvånande att fastighetsägarna har valt att stranda förhandlingarna i Malmö. Det ligger i deras politiska strategi för att försöka sänka förhandlingssystemet. Det är djupt olyckligt att fastighetsägarna i Malmö väljer att använda hyresgäster som brickor i ett politiskt spel, säger Kenneth Gustavsson, ordförande för Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

Hyresgästföreningen släppte under gårdagen en rapport som visar att de privata fastighetsägarnas vinster är högre än någonsin. Det är i sig ett bevis på att nuvarande förhandlingssystem fungerar och att det redan är lönsamt att äga och förvalta hyresbostäder.

En hyresvärd som frånträtt en hyresförhandling har möjlighet att vända sig till hyresnämnden. Det blir då domstolens sak att avgöra vilken hyra som är rimlig. I de flesta fall väljer hyresvärden att avvakta med att höja hyran till efter att hyresnämnden lyckats ena parterna genom medling eller fällt sitt avgörande. I några fall väljer hyresvärden att direktavisera nya hyror med en höjning som varken är förhandlad med Hyresgästföreningen eller ett resultat av hyresnämndens beslut.