Fortsatt satsning på Boskolor

Hyresgästföreningen södra Skåne fortsätter sin satsning på Boskolor och igår hölls årets första i Svedala. Förutom 44 nyanlända fanns även förtroendevalda från den lokala Hyresgästföreningen Svedalagården, volontärer och Svedala kommun på plats.

– Efterfrågan på Hyresgästföreningens Boskola har varit över förväntan, och vi har beslutat att utöka satsningen med ytterligare några tillfällen. Vår ambition är att ge nyanlända matnyttig information om deras rättigheter och skyldigheter i sitt nya boende i Sverige. När man kommer till ett nytt land är det inte självklart vilka lagar och regler som gäller. Vi vill underlätta integrationen och dela med oss av vår kunskap i just boendefrågor. Genom att informera om grundläggande hyresjuridik och system kan vi förhoppningsvis förebygga vanliga orsaker till uppsägning och missförstånd, säger Madeleine Bard, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen södra Skåne.

Vill du också göra skillnad?