97 miljoner sparades genom hyresförhandlingar

• Trelleborg
  • Vellinge
  • Ystad

Om bostadsbolagen hade fått igenom sina krav hade varje hyresgäst i södra Skåne fått betala i genomsnitt 853 kronor mer under året. Det visar en färsk rapport som Hyresgästföreningen har tagit fram.

Rapporten bygger på de hyreskrav som kommit in inför förhandlingarna om 2017 års hyror. Både kommunala och privata bostadsbolag ingår i rapporten. Bara i södra Skåne förhandlade Hyresgästföreningen ner hyresvärdarnas ursprungliga krav med hela 97 miljoner kronor. Detta motsvarar 853 kronor per lägenhet per år.

– Siffrorna visar tydligt vilken stor roll Hyresgästföreningens förhandlingsarbete har för de 1,5 miljoner hyresrättshushåll som finns i Sverige, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Rapporten omfattar lägenheter i Malmö, Lund, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Skurup, Ystad, Simrishamn, Sjöbo och Tomelilla.

Vill du också göra skillnad?