Vi säger NEJ till marknadshyror

Hyresgästföreningen säger nej till marknadshyror. Inför valet 2018 har flera politiska partier uttalat sig för en omställning till marknadshyror. Införande av marknadshyror skulle innebära radikalt höjda hyror för alla som bor i hyresrätt och ökad segregation.

Vad är marknadshyra?

Marknadshyra innebär att hyresvärden själv kan bestämma hur hög hyran ska vara och den som är beredd att betala mest är den som får hyra lägenheten som hyrs ut. Hyresgästernas gemensamma förhandlingsrätt försvinner och det gör även besittningsskyddet, det vill säga rätten att bo kvar.

Vad har vi för system för hyressättning idag?

Idag har vi kollektiva förhandlingar med stöd i det så kallade bruksvärdessystemet. Det innebär att hyresvärden inte kan sätta hyran ensidigt, utan måste förhandla hyran med Hyresgästföreningen. Det ska vara lika hyra för lika lägenhet och hyran ska bygga på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området.

Detta är konsekvenserna av marknadshyror

Högre hyror

Marknadshyror skulle leda till kraftigt höjda hyror för alla, eftersom det inte skulle finnas något hyresförhandlingssystem som skyddar hyresgästerna mot oskäliga hyreshöjningar. En ny rapport från analysföretaget Ramböll visar att hyrorna skulle stiga kraftigt om marknadshyror införs. Här är exempel på hur hyrorna för en genomsnittslägenhet på två rum och kök skulle påverkas i Helsingborg, Halmstad och Kristianstad.

Procentsatser hyreshöjning Helsingborg, Halmstad och Kristianstad

Marknadshyra skulle innebära en hyreshöjning i genomsnitt på 24 procent (1400 kr/mån) i Helsingborg, 31 procent (1800 kr/mån) och 11 procent (600 kr/mån) för en genomsnittslägenhet på två rum och kök.

Ökad segregation

Hyrorna skulle öka allra mest i innerstäderna där bara människor med väldigt god ekonomi skulle ha råd att bo. Dessutom skulle en del inte ha råd att bo i en vanlig bostad och samhället skulle behöva ta fram enklare och billigare bostäder för hyresgäster med sämre ekonomi (så kallad social housing). Detta skulle leda till ett mer segregerat samhälle.

Vem vill ha marknadshyror?

I en bostadsdebatt på KTH i maj i år svarade alla fyra representanter från allianspartierna JA på frågan ”ska vi införa marknadshyror?”. Inför valet 2018 har flera politiska partier uttalat sig för en omställning till marknadshyror.

Moderaterna:
Ska ”verka för att uppnå ett nytt och mindre reglerat hyressättningssystem i hela beståndet” – Moderaternas partistämma 2017

Centerpartiet:
”Vi vill se över hur hyressättningen kan reformeras så att hyrorna blir mer marknadsanpassade” – bland annat Annie Lööf i debattartikel i Aftonbladet 2016

Liberalerna:
”Vi vill se fri hyressättning i nyproduktion. För det befintliga beståndet vill vi se en reform av bruksvärdesmodellen som innebär att konsumentens värdering av boende väger tyngst.” – Robert Hannah (L), bostadspolitisk talesperson i Fastighetsnytt 2016

Gör din röst hörd 9 september

Gör din röst hörd och rösta på det parti som du tycker har den bästa bostadspolitiken i valet den 9 september. Få ännu mer koll i ämnet genom att läsa vår guide till bostadspolitiken: så tycker partierna.