Paret betalade för mycket i andra hand – fick tillbaka pengar

Sommaren 2016 fick Olle och Johanna ett andrahandskontrakt på en hyreslägenhet i Hässleholm. Drygt ett halvår senare började de misstänka att förstahandshyresgästen tagit ut för hög hyra. Då vände de sig till Hyresgästföreningen.

Foto: Alexandra de León.

I andrahandskontraktet mellan Olle och förstahandshyresgästen stod att han skulle betala 6 000 kronor i månaden för den omöblerade lägenheten, något som Olle och hans sambo Johanna tyckte var en hög hyra men som de ändå accepterade. Det skulle dock visa sig att förstahandshyresgästen hade gjort ett otillåtet påslag.

– Förstahandshyresgästens post fortsatte att komma till lägenheten och han hade en vän som tömde brevlådan åt honom. Men en dag fick vi se en hyresavi från bostadsbolaget – och på den framgick att hyran egentligen bara var 5 070 kronor, berättar Olle.

Då kontaktade de Hyresgästföreningen och juristen Ken Hoogesteyn tog hand om ärendet.

– I detta fall hade förstahandshyresgästen hyrt ut lägenheten omöblerad och då har man ingen rätt att göra något påslag. Hyr man däremot ut möblerat kan man ha rätt att göra ett litet påslag, säger Ken Hoogesteyn, jurist på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Ken valde att ta ärendet till Hyresnämnden med ett yrkande på att Olle skulle få tillbaka mellanskillnaden. Och så blev det också. Nämnden bedömde att andrahandshyran inte var skälig och att förstahandshyresgästen skulle betala tillbaka det som tagits emot utöver de 5 070 kronorna. För nio månader fick Olle och Johanna tillbaks en totalsumma på 8 370 kronor.

– Kontakten med Hyresgästföreningen fungerade utmärkt. Jag var väldigt nöjd med både hjälpen och det personliga mötet. Allt gick väldigt smidigt och det känns bra att få tillbaka pengarna, säger Olle.

Ken Hoogesteyn, jurist på Hyresgästföreningen region norra Skåne. Foto: Mikael Malmborg