Lägst hyreshöjning i landet – igen!

För andra året i rad har Hyresgästföreningen region norra Skåne uppnått de lägsta hyreshöjningarna i landet. I snitt höjdes hyrorna i norra Skåne och södra Halland 0,67 procent. Jämför man utfallet med det fastighetsägarna yrkade på, sparades 75 miljoner kronor till regionens hyresgäster i hyresförhandlingarna.

Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne. Foto: Mikael Malmborg

Efter ett tufft arbete av hela förhandlargänget och de förtroendevalda lyckades Hyresgästföreningen till slut nå en överenskommelse som innebar en genomsnittlig hyreshöjningarna på 0,67 procent. 0,73 procent inom det privata beståndet och 0,63 procents inom allmännyttorna. Det gör region norra Skåne (som även innefattar södra Halland) till den region som återigen lyckades få till den lägsta hyreshöjning i landet.

– I förhållande till hyreshöjningarna som fastighetsägarna yrkade på, sparade vi 75 miljoner kronor till regionens hyresgäster, säger Evalena Agertoft som är förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

I år kom de flesta uppgörelser på allmännyttan i hamn före det privata beståndet. Två allmännyttor, Göingehem och HFAB, landade i hyresmarknadskommittén för medling. I november strandade Fastighetsägarna Syd AB cirka 12 500 lägenheter och direktaviserade en höjning på 1,2 procent.

– Årets förhandlingsrunda har präglats av ett hårdare förhandlingsklimat än tidigare år. I slutet av augusti kom Fastighetsägarna Syd AB med en uppsägning av avtalet om hyressättningsavgift, vår ersättning för förhandlingsarbetet.

Men trots det hårda klimatet är förhandlingschefen nöjd med förhandlingsrundan.

– Vi är nöjda med det resultat förhandlingarna för 2017 års hyror för resulterat i. Vi har tagit hänsyn till omvärldsläget med gynnsamma villkor gällande räntor, taxor och övriga avgifter, men även de lokala förhållanden som rör varje ort och företag, säger Evalena Agertoft som är förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Medarbetarna på förhandlingsenheten på Hyresgästföreningen region norra Skåne. Foto: Mikael Malmborg