Julia Adams sjunger för fler hyresrätter i Helsingborg

I höstas spelade Julia Adams in sin låt "R" i Oceanhamnen i centrala Helsingborg. Där planeras för en ny stadsdel med bostäder, kontor, restauranger och butiker. Men vad är det för bostäder det satsas på, är det bara dyra och svårtillgängliga bostäder? Vi arbetar för att det ska byggas hyresrätter som människor har råd att bo i.

Musikinspelning Julia Adams

Alla behöver ett eget hem. Trots det bor över 213 000 unga vuxna ofrivilligt kvar hemma hos sina föräldrar. De väntar på att få börja sina vuxenliv på allvar, men i bostadsbristens Sverige har möjligheterna minskat drastiskt.

I Helsingborg finns det en stor mängd studenter som är i särskilt behov av billigare hyresrätter. Även kulturlivet och kreativiteten skadas hårt utan platser för människor att få leva, kläcka idéer och bearbeta intryck på. Det uppmärksammar vi genom att släppa låten ”R” med popartisten Julia Adams. Julia Adams skriver texter på svenska som är personliga och medryckande vare sig det är ballader, R’n’B, eller renodlade poplåtar.

Musikinspelning Julia Adams Oceanhamnen

I höstas spelade hon in sin låt i Oceanhamnen i centrala Helsingborg. Där planeras för en ny stadsdel med bostäder, kontor, restauranger och butiker. Men vad är det för bostäder det satsas på, är det bara dyra och svårtillgängliga bostäder? Vi vill att det ska byggas hyresrätter som människor har råd att bo i. Det handlar inte bara om att bygga mycket utan även om att bygga rätt. I Helsingborg ser vi en bostadspotential på 700 nya hyresrätter per år – hyresrätter som människor har råd att bo i.

Musikinspelning Julia Adams Helsingborg

Lyssna på fler artister som uppmärksammar bostadsbristen och i sina videos lyfter fram platser runt om i landet där vi ser potential att bygga billiga hyresrätter. Skriv under upproret du också om att det behövs ett beslut om 30 000 nya hyresrätter till rimlig kostnad i hela Sverige varje år på www.inmybackyard.se

Foto: Mikael Malmborg