”Hyresquizet” – ny app för hyresgäster

• Bjuv
  • Ängelholm
  • Örkelljunga
  • Östra Göinge

Den 23 september lanserar Hyresgästföreningen den digitala frågesporten "Hyresquizet". I den nya gratis-appen som laddas ner till telefon eller surfplatta kan den vetgirige testa sina kunskaper om rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Två händer håller i en Ipad och spelar ett spel. Den ena handen pekar på skärmen.

Spelaren får svara på tio vardagsfrågor som har att göra med boende i hyresrätt och får på så vis chans att lära sig mer om hyresjuridik. Är det tillåtet att grilla på balkongen? Är det okej att måla om i lägenheten utan att fråga hyresvärden? Det är några av frågorna som man får svar på genom att använda den nya appen för telefon och surfplatta.

– Vi tror att många hyresgäster kommer att uppskatta appen som ett roligt sätt att lära sig mer om sina rättigheter och vad som gäller i hyresrätt. Förhoppningsvis finns det många frågor som hyresgästerna kommer ihåg och har nytta av, säger Linnea Karlsson, kommunikatör på Hyresgästföreningen norra Skåne och som är en av initiativtagare till appen.

– Vänner kan utmana varandra och dela sitt resultat på exempelvis Facebook. Och skulle du upptäcka att du inte har superbra koll på hyresjuridiken så kan du alltid ta hjälp av Hyresgästföreningen, säger Linnea Karlsson.

Hyresquizet finns för nedladdning på App Store här
och för nedladdning på Google Play här.