Hyresgästföreningen kraftsamlar mot marknadshyror

Inför valet den 9 september har flera politiska partier uttalat sig för en omställning till marknadshyror. Det överhängande hotet om att gå ifrån den svenska modellen med kollektivt förhandlade hyror, gör att Hyresgästföreningen under två hela veckor ger sig ut på gator, torg och i bostadsområden i norra Skåne och södra Halland (se platserna längre ner). Detta för att informera allmänheten om vad det skulle innebära om marknadshyror blev verklighet efter valet.

Höjda hyror
En ny rapport från analysföretaget Ramböll, som släpptes i juni i år på uppdrag av Hyresgästföreningen, visar att hyrorna skulle öka kraftigt i genomsnitt i ett scenario med fri hyressättning på marknaden. I Helsingborg skulle hyrorna öka med 24 procent, i Halmstad med 31 procent och i Kristianstad med 11 procent.

Skulle försvara hyresgästers ställning
Representanter från flera partier och intresseorganisationer har vid flera olika tillfällen framfört att dagens modell med förhandlade hyror ska förändras. Trots detta påstås det i debatten ibland att frågan om marknadshyror inte är relevant. Förslag finns att införa fri hyressättning i nyproduktion – ett första steg mot marknadshyror. Därför är vårt budskap tydligt – alla former av friare hyressättning är ett steg mot att försvaga hyresgästens ställning på bostadsmarknaden.

Vill påverka politikerna
Hotet om marknadshyror är på allvar och därför mobiliserar Hyresgästföreningen nu veckorna fram till valet all kraft och resurser på frågan. Måndagen den 27 augusti ger sig förtroendevalda och all personal på Hyresgästföreningen region norra Skåne ut på en två veckor lång valkampanj mot marknadshyror.

– Vi vill att alla partier tydligt innan valdagen tar avstånd från alla former av förslag som leder till marknadshyror. Vår styrka i denna viktiga kampanj är de 540 000 medlemmarna i Hyresgästföreningen. Tillsammans kommer förtroendevalda och anställda upplysa medlemmar och hyresgäster om vad ett införande av marknadshyror skulle få för effekter. Marknadshyror leder inte till fler bostäder, bara fattigare hyresgäster och ökad segregation, säger Rasmus Korsvall, regionchef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Stängt på regionkontoret
Kraftsamlingen som regionen genomför innebära att receptionen på regionkontoret håller stängt för besök. Men både förtroendevalda och personal försöker hålla sig nåbara på telefon.

– Vi kommer att göra vårt allra bästa för att våra medlemmar får hjälp med sina ärenden, men vårt arbete mot marknadshyra kommer att innebära längre handläggningstid än vad vi brukar ha, något vi hoppas medlemmar och hyresgäster har förståelse för, säger Rasmus Korsvall.

Du träffat oss bland annat här:

Broby
På Broby marknad – 1 sep

Bromölla
På plats med Bobilen – 27 aug

Eslöv
Pratar med boende i bl a Berga och Rönneberga – 29 aug
På plats med Bobilen – 6 sep

Falkenberg
Pratar med folk i centrum och vid stationen samt föreläser på Katrineberg folkhögskola – 28 aug

Halmstad
Andersberg – 27 aug