Hyresgästföreningen bjöd in till fest i Grytan

Stämningen var god när Hyresgästföreningen bjöd in till festligheter i "Kärnanparken" i Helsingborg. Ansiktsmålning, korvgrillning, musikunderhållning och politikerdebatt var några av aktiviteterna och händelserna som stod på programmet.

Den 14 maj bjöd Hyresgästföreningen region norra Skåne in sina medlemmar, och andra nyfikna, till mysigt parkhäng i Grytan vid Kärnan i Helsingborg. Besökarna njöt av ståupp-komik av Martin Svensson och musikunderhållning av Sveriges Näst Snyggaste Band.

Martin Svensson som även var konferencier satte också lokala politiker i en soffa på scenen och frågade ut dem om vad de tänker göra för att få bukt med bostadsbristen och för att öka tryggheten i våra bostadsområden. Medverkande i debatten var Jan Björklund (S), oppositionsråd i Helsingborg, Magnus Jälminger (M), ledamot i kommunfullmäktige, Ingela Andersson (S), vice ordförande i Helsingborgshem och Ann-Christine Borgman (MP), ordförande i socialnämnden. Men också Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder.

Paneldeltagarna som bland annat fick berätta om sina egna första hem, var överens om att hyresrätten som upplåtelseform har en viktig roll att spela i samhället.

Foto: Mikael Malmborg/Helena Frisk