HELA Landskrona – en ny mässa och en hel vecka om mångfald i Landskrona

• Landskrona

Den 23 september går startskottet för en fullspäckad vecka med mässa, aktiviteter, föreläsningar och workshops i Landskrona. "HELA Landskrona" är samlingsnamnet för denna nya satsning där Landskrona får visa upp sig från sin bästa sida. Det blir en chans att visa upp vilket engagemang och delaktighet det finns i staden och att det finns plats för alla i Landskrona. Det hela arrangeras av Hyresgästföreningen tillsammans med Landskrona Stad och jämlikt.nu.

– HELA Landskrona är en början på en process där civilsamhället och staden samverkar för att motverka utanförskap. Här ska finnas plats för alla – oberoende av socioekonomisk situation, funktionsvariation, etnisk bakgrund, kön eller religion. Alla ska ha samma möjligheter att njuta av staden på lika villkor, säger Sebastian Sanchez Riveros, integrationssamordnare på Landskrona Stad.

HELA Landskrona – Mässan startar igång det hela och invigs klockan 10.00 den 23 september på Rådhustorget. Här kommer 43 föreningar och organisationer i Landskrona kunna presentera sin verksamhet för alla som besöker mässan. På scen bjuds också på flera spännande framträdanden.

– Min förhoppning är att så många som möjligt tar sig till Landskrona för att delta i mässan och träffa olika föreningar som visar upp sin verksamhet, säger Helena Rasmusson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen region norra Skåne samt projektledare för mässan.

HELA Landskrona: Veckan kommer vara fullspäckad med workshops, föreläsningar, teater, föreställningar, en filmpremiär och politikerträffar, men också öppet hus hos föreningar och organisationer i staden. Dessutom får Landskrona äntligen sitt eget pridetåg igen. Veckan kommer att genomsyras av Landskronas breda mångfald. Det blir totalt över 50 evenemang.

– Helt makalöst! Vilket enormt intresse det varit från alla inblandade. Landskrona är en vacker stad med oändliga möjligheter om vi bara ser till att använda alla resurser på bästa vis. Jag hoppas vi under denna vecka kan återge mångfalden dess mänskliga betydelse – vår förmåga att tänka självständigt tillsammans. För tillsammans kan vi flytta hela bergsmassiv! säger Ameli Frostell på jämlikt.nu och som är projektledare för HELA veckan.

Programmet i sin helhet finns på www.landskrona.se och uppdateras löpande.