Håll utkik efter Bobilen!

När du minst anar det kan den komma rullande till just ditt bostadsområde – Hyresgästföreningens nya husbil som fått namnet ”Bobilen”. Bobilen är ett av organisationens nya sätt att söka upp hyresgäster och medlemmar i bostadsområden och människor på andra platser i samhället.

Bobilen i Helsingborg. Foto: Mikael Malmborg

– Vi vill ha kontakt med hyresgästerna och lyssna till berättelser om hur människor upplever sitt boende och hur det kan utvecklas, säger Richard Mortenlind, regionchef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyresgästföreningens ”Bobil” är en husbil som är dekorerad med ett vardagsrum och kommer användas till att köra ut i bostadsområden, på festivaler, vid mässor och andra evenemang för att möta hyresgäster och allmänheten.

Beroende på tillfället kommer den fyllas med förtroendevalda, förhandlare, jurister eller verksamhetsutvecklare som kan svara på frågor om hyressättning och hyreslagen eller hur du kan engagera dig för att förbättra boendet för dig själv och dina grannar.

I Bobilen berättar vi också om hur vi arbetar med opinionsbildning och påverkans­arbete för att det ska byggas fler hyresrätter och för att ­hyresgäster ska få ökat in­flytande över den egna bostaden.

– När vi åker ut med Bo­bilen kan vi ge råd till hyresgäster och svara på frågor direkt på plats. Självklart hoppas vi också kunna engagera fler och få nya medlemmar, som vill vara en del av en folkrörelse som jobbar för ett tryggt boende där människor och sam­hälle utvecklas, säger Richard Mortenlind.

Så här såg det ut när Bobilen var på plats på Gustav Adolfs torg i Helsingborg: