Nya hyrorna i norra Skånes och södra Hallands allmännyttor klara

Förhandlingarna för 2018 års hyror för allmännyttorna i norra Skåne och södra Halland är nu klara. Uppgörelserna landade i genomsnitt på en höjning på 0,93 procent.

Förhandlarna på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Först ut i förhandlingsomgången blev Hässlehem där en överenskommelse om en hyreshöjning på i genomsnitt 0,85 procent, kunde offentliggöras den 1 november. En annan tidig uppgörelse blev den med AB Kristianstadsbyggen som också blev klar i november och som landade på 0,85 procent. Sist ut bland allmännyttorna i norra Skåne blev Örkelljungabostäder som landade på 1,09 procent i höjning.

– Vi har även i år haft gynnsamma villkor gällande räntor, taxor och övriga avgifter. Vi har även tagits hänsyn till de lokala förutsättningarna för varje ort och företag, säger Evalena Agertoft som är förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne (inkluderar södra Halland).

I samtliga förhandlingar nåddes uppgörelser mellan parterna, utan inblandning av tredje part, men i fallet med Halmstad kommuns kommunala bostadsbolag HFAB fick hyresnivån avgöras efter medling av Hyresmarknadskommittén.

– Vi kan se tillbaka på en ganska smidig förhandlingsrunda, där båda parter tagit ansvar för den svenska förhandlingsmodellen, säger Evalena Agertoft.

Förhandlingsresultat

I många av uppgörelserna rör det sig om en genomsnittlig höjning, vilket innebär att det finns hyresgäster som kommer få både mer och mindre höjning än genomsnittet. Faktorer som kan påverka är bland andra lägenhetens läge och standard.

Bostadsbolag

Antal lägenheter