Fler ärenden gav 1,2 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna

Under 2017 fick medlemmar i södra Halland och norra Skåne hjälp av Hyresgästföreningen med ersättningar och skadestånd till ett sammanlagt värde av nästan 1,2 miljoner kronor. Det visar verkligen på att medlemskapet i Hyresgästföreningen är värdefullt!

Juridikenheten, Hyresgästföreningen norra Skåne

Juridikenheten, Hyresgästföreningen region norra Skåne. Från vänster: Axel Lillö, Lena Andersson, Carina Klang, Ken Hoogesteyn, Lillemor Nordhöj (enhetschef) och Anne-Marie Svärd Andersson.

Hyresgästföreningens medlemmar i södra Halland och norra Skåne fick förra året hjälp av juridikenhet i uppåt 130 olika boendetvister med sin hyresvärd. Det gjorde att det sammanlagt sparades exakt 1 192 237 kronor åt medlemmarna, vilket är 29% mer än under 2016.

– Det visar att Hyresgästföreningen som organisation i allra högsta grad behövs och att våra medlemmar verkligen har nytta av den enorma kompetens vi har här. Samtidigt är det viktigt att nämna att det finns ett stort antal ärenden som bidrar till enorm medlemsnytta, men som inte går att mäta i pengar, säger Lillemor Nordhöj som är chef för Hyresgästföreningens juridikenhet i region norra Skåne.

Det var även totalt fler antal rådgivningar och ärenden i regionen under det gångna året. De uppgick till hela 5 850 stycken, vilket är en ökning med 34% från föregående år.

– Bristen på hyresrätter kan vara en orsak till att antal ärenden ökade under förra året. Med bostadsbrist är det inte lika lätt för hyresgäster att byta bostad om de är missnöjda med hemmet eller hyresvärden, förklarar Lillemor.

Exempel på medlemmar som har fått hjälp under 2017:

• En hyresgäst i Hässleholm fick tillbaka sin deposition på 14 100 kronor som han hade betalat till hyresvärden när han flyttade in för tio år sedan. Hyresvärden vägrade först, men gav sedan med sig efter att Hyresgästföreningen hade skickat ett brev.
    Läs hela artikeln.
  • Olle och Johanna betalade för mycket i hyra för sin lägenhet de hyrde i andrahand. De fick hjälp att ta ärendet till hyresnämnden och efter att ha vunnit där fick de tillbaka 8 370 kronor. Läs hela artikeln
  • En hyresgäst i Halmstad kunde inte nyttja sitt vardagsrum eller hall under en månad på grund av en vattenskada som uppstått i samband med en renovering. Efter att ha kontaktat Hyresgästföreningen så fick hyresgästen tillbaka 2 867 kronor. Läs hela artikeln.