Kom på årsmöte i din kommunförening

• Bjuv
  • Åstorp
  • Ängelholm
  • Östra Göinge

Mars månad är årsmötestider för våra kommunföreningar i Hyresgästföreningen region norra Skåne. Boka in datumet i din kalender och anmäla dig idag!

Som medlem i Hyresgästföreningen tillhör du en kommunförening och i Hyresgästföreningen region norra Skåne, där även södra Halland ingår, finns det totalt elva föreningar. Om det finns en lokal hyresgästförening i ditt bostadsområde så är du automatiskt medlem i den också.

Varje år håller föreningarna, både kommun- och lokala hyresgästföreningar, årsmöten för sina medlemmar. Där har du två bra tillfällen att vara med, lyssna, tycka till och välja. Som medlem har du nämligen rösträtt i alla de frågor som tas upp, så du är med och kan påverka i lokala bostadsfrågor som berör dig som hyresgäst.

"Årsmötet beslutar om vilka personer som får förtroendeuppdrag i styrelsen, valberedningen och som revisorer. Styrelsen ska företräda medlemmar mellan årsmötena. De förvaltar och genomför de beslut som medlemmarna har tagit."      källa: förening.se

Ett årsmöte är mycket mer än några formella beslut. Det är nyheter, information om vad som är på gång i framtiden, lite tillbakablick på det året som gått och du har chans till frågor och svar. Om du känner att du själv inte vill delta så aktivt på mötet går det självklart bra att bara sitta med och lyssna.

Förutom att det är trevligt att träffas så är årsmötet ett bra tillfälle att träffa andra medlemmar och utbyta erfarenheter. Du kanske upptäcker att hyresgäster i ett område nära dig har samma problem som du med till exempel sophantering eller något annat. Kanske har de till och med hittat en lösning som går att använda på fler ställen.

Om du är intresserad av att bli en mer aktiv medlem är mötet ett ypperligt tillfälle för dig att få mer inblick i föreningens arbete och samtidigt träffa de personer som redan är engagerade.

Välkommen!