Viktigt att vi lär oss av det förflutna

Kraften och engagemanget i Hyresgästföreningen är fantastiskt. Tillsammans är vi starka. Både nu och då. Det vittnar Pia Malmros, ledamot i den lokala hyresgästföreningen i bostadsområdet Vitkålen i Visby om.

Pia Malmros, Gotland

Foto: Mia Karlsvärd

Pia Malmros berättar att det just nu råder stor bostadsbrist på Gotland.
–Det drabbar särskilt ungdomar, studenter och de som är ekonomiskt svaga. De har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden här på Gotland, säger hon.

Varför är det fortfarande viktigt att Hyresgästföreningen finns?
–Det är viktigt att vi inte tar för givet det arbete som gjorts historiskt i Hyresgästföreningen. Jag ser med oro att vi sakta men säkert går tillbaka till trångboddhet och bostadslöshet.

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten, men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring. Så startade Hyresgästföreningen. Drygt 100 år har nu gått sedan starten.

Finns det något som oroar dig?
–Diskussionen om marknadshyror tycker jag inte alls om. Ifall det bara är en part som bestämmer faller hela idén med att kunna påverka. Den svenska modellen är den rätta och mest hållbara, säger Pia Malmros bestämt.

Vad tycker du bör förändras?
–Det behöver bli en bättre balans. De skattereformer som finns är orättvisa. Även hyresvärdar bör kunna utnyttja ROT-avdrag vid renoveringar, tycker hon.

Var det bättre förr?
–Nej, utvecklingen går framåt men det är viktigt att vi lär oss av det förflutna. Så vi gemensamt kan ta sikte mot en bättre framtid, säger Pia Malmros.

Här förklarar vi, hyresreglering, marknadshyror och den svenska modellen.

Marknadshyror
Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran. Hyresgästen får välja att acceptera hyran, eller att flytta från lägenheten. När man har marknadshyra är det marknaden som styr, alltså hur mycket folk är beredda att betala för just den lägenheten.
Hyresreglering
Hyresreglering innebär att hyrorna bestäms av staten. Hyresvärdarna har då inget att säga till om, utan det är staten som bestämmer hur höga hyrorna ska vara och med hur mycket de får höjas.
Den svenska modellen
Är det system för hyressättning vi har i dag. Det är en kompromiss mellan marknadshyror och hyresreglering. Den svenska modellen innebär att en hyresvärd själv kan sätta hyran, men att hyresgästen alltid har rätt att få sin hyra prövad, eller få hjälp med att förhandla sin hyra. Syftet med den svenska modellen är att skydda hyresgästen, som är den svagare parten jämfört med hyresvärden, och att samtidigt göra branschen attraktiv för hyresvärdarna.
Fakta: Hyresgästföreningen.