Viktigt att bostadsmarknaden blir tillgänglig för alla

Kraften och engagemanget i Hyresgästföreningen är fantastiskt. Tillsammans är vi starka. Både nu och då. Det vittnar Toivo Ilomäki, sekreterare i Hyresgästföreningen Aneby-Nässjö om.

Toivo Ilomäki, Forserum

Foto: Mia Karlsvärd

Varför är det fortfarande viktigt att Hyresgästföreningen finns?
–Det är viktigt att vi jobbar vidare med det föreningen startade en gång i tiden, mot trångboddheten till exempel. Den grunden gör att vi kan skapa ännu fler förbättringar för våra medlemmars boende, säger Toivo Ilomäki.

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster, hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring. Så startade Hyresgästföreningen. Drygt 100 år har nu gått sedan starten.

Finns det något som oroar dig?
–Det är inte bra att fler och fler vill införa marknadshyror, det är en oroande trend. Då faller hela idén med att kunna påverka, säger Toivo Ilomäki.

Vad tycker du bör förändras?
–Nu är det viktigt att bostadsmarknaden blir tillgänglig för alla; att hyrorna blir rimliga och att alla ska kunna få en bostad, säger han.

Var det bättre förr?
–Min mamma berättade om trångboddheten och utedassen på 1950-talet. Rent generellt har standarden på våra bostäder förbättrats. Därför bör vi ha det förflutna i bakfickan och lära oss av hur det var förr för att kunna skapa bättre boende i framtiden, säger Toivo Ilomäki.

Här förklarar vi, hyresreglering, marknadshyror och den svenska modellen.

Marknadshyror
Marknadshyror innebär att det är hyresvärden själv som sätter hyran. Hyresgästen får välja att acceptera hyran, eller att flytta från lägenheten. När man har marknadshyra är det marknaden som styr, alltså hur mycket folk är beredda att betala för just den lägenheten.
Hyresreglering
Hyresreglering innebär att hyrorna bestäms av staten. Hyresvärdarna och hyresgästerna har då inget att säga till om, utan det är staten som bestämmer hur höga hyrorna ska vara och med hur mycket de får höjas.
Den svenska modellen
Är det system för hyressättning vi har i dag. Det är en kompromiss mellan marknadshyror och hyresreglering. Den svenska modellen innebär att en hyresvärd själv kan sätta hyran, men att hyresgästen alltid har rätt att få sin hyra prövad, eller få hjälp med att förhandla sin hyra. Syftet med den svenska modellen är att skydda hyresgästen, som är den svagare parten jämfört med hyresvärden, och att samtidigt göra branschen attraktiv för hyresvärdarna.
Fakta: Hyresgästföreningen.