Vi var med på Ölands skördefest

I helgen var det skördefest på Öland och det sprudlade av aktiviteter på torget i Borgholm. Hyresgästföreningen i Kalmar passade på att vara med och marknadsföra sig. Det var första gången Hyresgästföreningen hade en organiserad aktivitet i Borgholm och det blev mycket uppskattat.

Bild föreställande hyresgästföreningens tält med besökare

På bilden syns: Bengt Thomasson (Kalmar) som svarar på frågorna i frågetävlingen. Ylva Hällblad och Jan-Olof Ström vägleder honom.

Foto: Ulf Danielsson

Det finns ingen lokal hyresgästförening och heller inget kommunalt bostadsbolag i Borgholm och därför var det extra viktigt att Hyresgästföreningen var med och visade upp sig. Ölands skördefest är landets största och ett arrangemang som engagerar hela ön och lockar ungefär 200 000 att ta sig över bron.

Det var en strålande sensommardag och många besökare kom. De som besökte Hyresgästföreningens tält fick svara på frågor i en special-quiz. Pristagarna kommer att belönas med biobiljetter. Många testade också sina kunskaper i hyresgästens rättigheter och skyldigheter genom vår nya app, Hyresquiz. Det gav också en ingång till att prata lite bostadspolitik och berätta vad Hyresgästföreningen arbetar med.

Bild föreställande personer som svarade på Hyresgästföreningens hyresqviss

På bilden syns: Ulf Danielsson som visar upp appen Hyresquiz för Åsa Nilsson (Kalmar), Pia Hammerling (Uppsala) och Ylva Brunn (Borgholm)

Foto: Ylva Hällblad

– Det blev en lyckad dag. Många kom och ville diskutera bostadsfrågor med oss. Vi som var på plats var Ylva Hällblad, Jan-Olof Ström och jag, alla tre från föreningsstyrelsen Kalmar-Torsås-Öland, säger Ulf Danielsson.

Vill du också göra skillnad?