Vi har ingenstans att bo

Studenter lever i kappsäck. När Björn Johansson, ordförande för Hyresgästföreningen region Sydost träffar studenterna blir han förskräckt.

Studenter på Gotland

Matilda Dreijer, Håkan Johansson och Maria Eriksson har mycket svårt att hitta en bostad på Gotland. Foto: Mia Karlsvärd.

–Man känner sig som en kattunge på en motorväg. Man vet inte vart man ska vända sig för att få hjälp, det säger Matilda Dreijer student på Gotland. Hennes bostadssituation är inte unik. Flera unga vuxna har alla sina tillhörigheter i en resväska, särskilt på sommaren. Ellen Heiling är snart satt på bar backe.

– Här i Visby är de unga vuxna uppenbarligen en extra svag grupp. De måste få hjälp med att få en bostad, och det nu, säger Björn Johansson, Hyresgästföreningen.

På Gotland finns 1 100 helårsstuderande elever. Gotlandshem har i dagsläget 230 studentlägenheter.
Studenterna vittnar om en panikartad situation. Så gott det går ställer de upp för varandra i den desperata bostadsjakt som pågår bland unga och studenter i Visby.

–Det här är en kamp mot ångest och misär. Bostadsfrågan är ett frånsteg från mänskliga rättigheter, menar Matilda Dreijer, ordförande för studiesocialt ansvar på Rindi Gotlands studentkår.

Hon har tillsammans med sina studentvänner haft det kämpigt i flera år med att finna ett hem.

–Jag vill verkligen bo kvar på Gotland. Det här är en ö som utvecklas, då borde väl vi vara en god tillgång, Vi är en målgrupp att investera i säger hon.
Hon vittnar om att det är svårt att koncentrera sig på studierna.

–Hemmet är en trygghet. Nu har man istället ångest över var man ska bo, säger Matilda Dreijer.

Till råga på allt elände måste studenterna flytta ut ur sina lägenheter under sommarmånaderna. Då ska turisterna flytta in som kan betala mer för boendet.

–Många av oss får magasinera vårt bohag på sommaren. Man får packa ner det viktigaste i en resväska, och bo ett par veckor i taget hos schyssta kompisar, berättar Håkan Johansson.

För Ellen Heiling är läget akut. Om två veckor blir hon av med sitt andrahandskontrakt.
–Att hitta en bostad nu under pågående termin är omöjligt, säger hon hopplöst.

Gotland är hett just nu. Region Gotland arbetar aktivt med tillväxtfrågan, där befolkningen stadigt ökar.
–Det är härligt att se hur Campus Gotland växer enligt planerna, men den redan pressade bostadssituationen är nu i stort sett ohållbar, säger Sara Cederlund, projektledare på Inflyttarbyrån, Inspiration Gotland.

– Vill man ha ett campus här på Gotland måste regionen också ta ansvar för ett tryggt boende för studenterna. Som det är nu är situationen helt ohållbar, och det har den varit länge säger Björn Johansson, Hyresgästföreningen.

Fakta:

• Målsättningen är att inom ett par år vara 1 500 helårsstuderande elever på Gotland.
  • Gotlandshem har i dagsläget 230 studentlägenheter. Vid skolstart är kötiden på dessa 1-3 år.
  • 94 procent av studenterna vill bo i sin bostad året runt.
  • 40 procent av studenterna bodde kvar på Gotland under sommaren.
  • 80 procent av de som kunde bo kvar på Gotland arbetade eller studerade.
  • För att få en lägenhet i Gotlandshems övriga lägenheter i Visby är det en kötid på runt 10 år. Det innebär att de som vill bo kvar på ön efter avklarade studier har svårt att göra det.

Källa: Studentenkät, Uppsala universitet.