Världens mammor går för hungersnöden

Den 30 maj tar mammor, från konstprojektet Världens mammor, med sig sina barnvagnar ut för att spring-gå. Promenaden görs i samband med välgörenhetsloppet Springhjälpen och nu är förberedelserna i full gång. Genom en digital insamlingsbössa kommer pengar samlas in och skänkas till arbete med fokus på hungerssituationen i världen.

– Självklart är vi med, säger Eva Arud, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

– Egentligen ska man springa men eftersom vi tar med barnvagnar får vi säga att vi spring-går, fortsätter hon.

Hyresgästföreningen har stöttat Världens mammor sedan projektets start i Motala för snart tre år sedan. Konstprojektet har genom åren lockat till sig hundratals mammor från Motala, Vadstena, Skäggetorp i Linköping och senast Norrköping.

Eva Arud är Hyresgästföreningens representant i sammanhanget och tillsammans med Sira Jokinen, grundare av Världens mammor, anordnar hon aktiviteter för mammorna.

Springhjälpen är ett välgörenhetslopp som arrangeras av Sveriges Radio. I år går starten i Omberg innan deltagarna slutligen kommer i mål efter åtta mil i Jönköping. En buss från Sveriges Radio kommer visa vägen och det är de lokala engagemangen över hela Sverige som gör skillnaden.