Var ska jag göra av barnvagnen?

Är det okej att placera rullatorn eller barnvagnen i trappuppgången? Hyresgästföreningen reder ut vad det är som gäller.

Barnvagn i trappa

Foto: Mia Karlsvärd

Generellt sett ska varken barnvagnar eller rullatorer förvaras i trapphus.
Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är det viktigt att man håller trapphus rent från sådant som kan hindra framkomligheten och från saker som är brännbart.

På din hyresvärds hemsida kan du ofta hitta information vad det är som gäller i just ditt område. Ofta uppmanar hyresvärden att man tar in sin rullator eller barnvagn i lägenheten. Detta för att öka säkerheten vid brand, och underlätta framkomligheten för räddningstjänst och ambulans om olyckan är framme.

Vad säger Hyresgästföreningens jurist?
–Att ordna utrymme för exempelvis barnvagnen är ingenting man kan kräva av sin hyresvärd. Vanligtvis får man ta med sig sin barnvagn in i lägenheten, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen, region Sydost.

Vad gäller enligt lag?
I hyreslagen finns inget som stödjer att man ska ha rätt till utrymme för varken barnvagn eller rullator, förklarar Ingrid Buskas. Det finns fastighetsägare som tillhandahåller specialbyggda förråd just för barnvagnar och rullatorer. Kanske finns det redan nu i det huset du bor ett utrymme som inte utnyttjas?

–Ett tips är att man tar upp frågan med sin hyresvärd om olika lösningar för att skapa utrymme för barnvagnar och rullatorer. Om det finns en lokal hyresgästförening på ditt område kanske ni kan hjälpas åt alla grannar att tillsammans påverka, säger Ingrid Buskas.