Trivsel trots brister på Dunderbacken

Hyresgästföreningen på Dunderbacken i  Finspång

Hyresgästföreningen träffar hyresgäster och samlar in synpunkter på Dunderbacken i Finspång.

Foto: Mia Karlsvärd

Hyresgästföreningen har varit på plats på Dunderbacken i Finspång med personal och förtroendevalda och där mött hyresgäster vid ett flertal tillfällen. En mera gedigen insats gjordes i veckan när man avsatte en heldag för att verkligen ta till sig synpunkter, bilda sig en uppfattning om området och framför allt för att visa att Hyresgästföreningen finns till för de boende.

- Vi behöver vara här för hyresgästernas skull, säger Anita A:son Landegren som är ordförande i Hyresgästföreningen Norrköping/Finspång/Söderköping.

Dunderbacken har genom åren bytt ägare ett flertal gånger. Underhåll och skötsel har ibland kritiserats rejält. En vandring runt i området ger också vid handen att det finns en hel del att göra. Det mera slående är ändå att de boende trots detta trivs.

- Jättebra, säger Azad Mohammad som är ute på promenad i området med sina tre döttrar, Narges, Hannas och Sahara samt kusinen Hassan från Katrineholm.

Azad gör omedelbart en jämförelse med det Irak han lämnat och säger att det inte går att jämföra på samma dag. Han känner sig hemma på Dunderbacken.
- Ja, säger han med eftertryck.

På en uteplats i utkanten av området sitter Björn Wall, sambon Erice Carlsson och vännen Erik Fors och stormtrivs. För en utomstående är det omedelbart uppenbart varför. Uteplatsen är ett hav av blommor, grönsaker och kreativa lösningar. Björn visar bland annat upp en stolthet. En rödaktig blomma.
- Chokladblomma, luktar till och med choklad, säger han.
Han har rätt, det doftar choklad.

Erice och Björn har bott på Dunderbacken i 18 år och trivts hela tiden.
- Visserligen har vi aldrig fått renoverat men vi har trivts ändå, säger Erice. Fast det är stökigt på nätterna, tillägger hon och berättar hur trött hon blir när hon ska upp tidigt.

Men rekreation och återhämtning finns direkt utanför altandörren, en oas.

Lika prunkande är det hemma hos Ingrid Lindberg som också har uteplats.
- Jag trivs jättebra, säger hon.

Även hon störs på nätterna när människor rör sig ute.
Hon visar sina jordgubbsplantor medan dotterdottern Nelly hjular på gräset.

Hyresgästföreningen summerade en bra dag på Dunderbacken.

- Vi mötte många av de boende. Vi fångade framför allt intresset hos barnen, som fick hjälpa till med att samla skräp under dagen. De fick i gengäld såpbubblor att roa sig med, berättar Anita A:son Landegren.

Vill du också göra skillnad?