Teater med budskap

Hyresgästföreningen och Bredsjö kulturkooperativ underhöll hyresgäster och annan allmänhet i Mjölby med teater, sång, dans och många tänkvärda ord.

Hyresgästföreningen har valt ut ett tiotal kommuner i landet som experimentkommuner för att se hur man bäst kan jobba med bostadspolitik och locka till engagemang. En av dessa är Mjölby som är en förhållandevis liten kommun med den stora kommunens problem. Problemet i fråga är en allt mer akut bostadsbrist.

Under året jobbar Hyresgästföreningen med en del nya grepp för att se vad som kan vara en bra metod för att få hyresgäster att vilja engagera sig och lyssna.

Tidigare har vi tältat i bostadsområden och mött många olika typer av människor med det gemensamt att de alla är intresserade av sitt boende.

Vi har dessutom träffat kommunala tjänstemän och politiker för att påtala behovet av att jobba aktivt mot bostadsbristen.

Det senaste greppet var att bjuda in Bredsjö kulturkooperativ. Den skådespelande duon Lena Andersson och Hanna Öhlund, har ett bostadspolitiskt budskap i sin föreställning. Presenterat med mycket roliga grepp, skön sång, dans och humor.

En av föreställningarna hölls i fritidslokalen på Östra Lundby, dit många kom för att dansa tillsammans med aktörerna.

På Tunet hölls en föreställning utomhus och det var inte var lika många som kom till den tillfälliga gräsarenan, som deltog från fönster och balkonger. Utomhusteater är ett sätt att möta hyresgäster under otvungna former och med den möjligheten att man kan lyssna och titta så länge man vill, gå därifrån och komma tillbaka igen.