Stärkande promenader

Gemensamma promenader skapar gemenskap, glädje och nya idéer.

Bild på trädgårdsgång

Foto: Eva Persson

Efter önskemål från hyresgästerna på Ekön startade den lokala hyresgästföreningen gemensamma promenader en gång i veckan. Dessa har nu ägt rum från början på mars fram till midsommar. Det har varit så uppskattat så promenaderna kommer att fortsätta även till hösten.

Varje onsdag, om vädret har tillåtit, har de promenerat en till en och en halv timme per gång. Som mest har det varit uppemot tjugo personer och de flesta som kommer är de äldre i området. Efter promenaderna har de fikat tillsammans i kvarterslokalen. När det har regnat har de haft sittgymnastik inomhus istället.

– Det känns verkligen roligt att det har varit så uppskattat och vi kommer därför att fortsätta  till hösten, även med sittgymnastiken, säger Kristina Persson, i den lokala hyresgästföreningen på Ekön.

Promenaderna har också lett till att fler idéer kommit upp. Då gruppen har sett att det saknats tillräckligt med sittbänkar i Bondebacka har de nu också skrivit till kommunen för att få till detta.

– Det är roligt när det ena ger det andra. Nu kommer de äldre ut, känner mer gemenskap och glädje och fler idéer frodas, säger Kristina Persson.

Vill du också göra skillnad?