Segdragen renovering gav ersättning och nya persienner

Efter att renoveringen i hans lägenhet dragit ut på tiden, tröttnade hyresgästen och ringde till Hyresgästföreningen. Nu får han både renovering, ersättning och nya persienner.

Bild föreställande persienner

Foto: Alexandra de León

Många tycker att det är besvärligt med renoveringar i lägenheten och för en hyresgäst i Jönköpings län blev det extra jobbigt när renoveringen drog ut på tiden. Efter ett tag fick hyresgästen nog och kontaktade Hyresgästföreningen.

Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, hjälpte hyresgästen att sätta press på hyresvärden. Eftersom lägenheten inte hade gått att använda fullt ut under renoveringen begärde hon även ersättning för den tid som renoveringen pågått.

Mariana Lesic såg till att hyresgästen till slut fick sin lägenhet renoverad och att hyresvärden gick med på betala ut en kompensation. Hyresgästen ville gärna ha persienner i sovrummen och frågade därför om han, istället för att få hela ersättningen som ett avdrag på hyran, kunde få ersättning i form av nya persienner.

Hyresgästföreningen framförde önskemålet till hyresvärden, som gick med på det. Hyresgästens lägenhet är nu färdigrenoverad och han fick både nya persienner och slapp att betala hyra.

– Det står i lagen att man som hyresgäst har rätt till ett skäligt avdrag på hyran när man inte har kunnat använda sin lägenhet fullt ut. Det är dock fritt fram att komma överens om andra typer av ersättningar, som till exempel nya persienner. Så länge båda parter tycker att överenskommelsen känns okej, tycker jag att det kan vara en bra lösning, säger Mariana Lesic.