Så här varmt kan du kräva

Som hyresgäst kan man kräva att lägenheten är minst 20 grader varm. Vid den här tiden på året är det många som ringer Hyresgästföreningen, eftersom de har kallt i sina lägenheter. Det finns dock vissa saker man själv kan göra för att få det varmare inne.

Vinter

– Som hyresgäst kan man, enligt Folkhälsomyndigheten, kräva att det är minst 20 grader i lägenheten. Om är det kallare än så kan man kräva att hyresvärden vidtar åtgärder, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Det finns vissa saker som man själv kan göra för att få så bra inomhusklimat som möjligt. Man kan till exempel undvika att ställa möbler för nära elementen och inte stänga de frisklufts-ventiler som finns i lägenheten.

Hyresgästföreningen får också många frågor om kalla element, berättar Lena Andersson. De allra flesta element styrs av temperaturen i rummet, de ger ifrån sig mer värme om rummet är kallt och mindre om rummet är varmt. Ett kallt element betyder inte automatiskt att rummet är kallt, eller att elementet är trasigt. För det mesta betyder det att rummet redan är tillräckligt varmt och elementet därför inte avger någon värme. Element som värms upp med vatten är varmare upptill och svalare nedtill, eftersom vattnet cirkulerar i elementet.

– Idag har de flesta fastighetsägare värmesystem som styrs av utomhustemperaturen. Det är alltså i de allra flesta fall så att värmen kommer igång när det är kallt ute och det är sällan hyresvärden själv sätter igång eller stänger av värmen, säger Lena Andersson.