Så här blir vi ännu flera

Har du någon gång undrat vem det är från Hyresgästföreningen som kommer och knackar på dörren? En av dem som jobbar för att vi ska bli ännu fler är Christian Engdahl. Han är en av Hyresgästföreningens medlemsrekryterare. Vi hängde med honom en eftermiddag i Mullsjö. Häng med du också!

Medlemsrekryterare i arbete

Foto: Mia Karlsvärd

Ett lätt regn stoppar inte Christian Engdahl från att knalla runt till de olika hyresgästerna i Mullsjö.

Mullsjö är en ny stad för honom. Tillsammans med några mer erfarna rekryterare tar han en sväng i bilen runt i Mullsjö för att bekanta sig med orten och de bostadsområden som finns. I bilen sitter Christian Engdahl, Niclas Petersén och David Petersén. De är alla medlemsrekryterare för Hyresgästföreningen.

Det här området är nybyggt, berättar David Petersén och pekar mot ett av områdena som ligger i vacker grönska med utsikt över vattnet.

Mullsjö har drygt 7 000 innevånare, här byggs det nya bostäder för fullt. 64 nya lägenheter ska vara klara i år, och fram till 2020 ska det finnas sammanlagt 158 nya lägenheter i Mullsjö.

Christian Engdahl går in i ett av de nybyggda husen. Han tar trappan till högsta våningen.
-Det här är vardagsmotion för mig. Jag brukar börja med att knacka på hos dem som bor högst upp, säger Christian.

Att Christian kommer från Hyresgästföreningen är det ingen tvekan om. Han har en jacka och en väska som det står Hyresgästföreningen på. Han har även legitimation från Hyresgästföreningen som han visar upp när han presenterar sig för hyresgästerna.
Det är bra. Det gör att de vi besöker känner sig trygga och direkt ser vem jag är och var jag kommer ifrån, säger han.

Christian knackar på.
Ann-Karin Stenmarker öppnar dörren. Hon och hennes man Olle har precis flyttat in.
Vi bodde på landet förut, vi hade en gård och drev en bilverkstad, berättar Ann-Karin Stenmarker.

Christian berättar glatt, trevligt och omsorgsfullt om sitt ärende och värdet av att vara medlem i Hyresgästföreningen.

Hjälper ni till om vi får problem i boendet, frågar Ann-Karin.
Ja, det är en av våra uppgifter, svarar Niclas.

Christian förklarar noggrant vad det innebär att vara medlem och hur mycket det kostar. Olle och Ann-Karin, som i alla år bott i villa, är inte så bekanta med vad fördelen är som medlem i Hyresgästföreningen. Christian förklarar gärna.

Paret Stenmark väljer att bli medlemmar. Även de andra som Christian träffar i dag blir nya medlemmar i Hyresgästföreningen.

Det är trevligt att jag får träffa många olika människor, säger Christian.

Vad ska en bra rekryterare ha för egenskaper?
Man ska vara en bra lyssnare, inte bara kunna prata. Sedan är det viktigt att man tycker om att träffa nya människor och är trevlig så klart, säger Christian.