Protester mot vinstuttag

Tisdagen den 29 september protesterade Hyresgästföreningen i Norrköping utanför Rådhuset. Anledningen till aktionen är att Norrköpings kommun de närmaste åren vill plocka ut ytterligare 211 miljoner kronor från det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder för att finansiera annan kommunal verksamhet.

Anita A-son Landegren, ordförande Hyresgästföreningen NorrköpingAnita A:son Landegren, som är ordförande i Hyresgästföreningen i Norrköping är upprörd över att hyresgästernas pengar ska finansiera andra kommunala verksamheter. Därför tog hon detta initiativ till en protestaktion utanför Rådhuset i Norrköping.

Det är inte bara dessa 211 miljoner kronor kommunen vill ha, utan till det kommer de årliga uttagen på 14 miljoner kronor. Det innebär att det är nästan 300 miljoner kronor som kommer att plockas av hyresgästernas pengar under de kommande fyra åren för att finansiera till exempel kommunens underskott inom vård och omsorg.

– Varför ska inte alla skattebetalare i kommunen vara med och betala? Detta innebär att vi som bor hos Hyresbostäder får vara med och betala två gånger, säger Anita.

– Kommunen måste hitta en annan väg. För det här året är inget unikt, det kommer vara likadant kommande år. Beslutet ska tas den 19 oktober och vi kommer att anordna fler protester. Bland annat planerar vi torgmöte för att informera allmänheten. Detta berör alla i kommunen, säger Anita A:son Landegren.