Par i Kronoberg fick diska i badkaret

På grund av ett missförstånd trodde hyresvärden att paret hade en droppande kran, medan deras köksblandare i själva verket hade lossnat helt. Missförståndet reddes ut efter kontakt med Hyresgästföreningen och nu kan paret diska i köket igen.

Paret som bor i Kronobergs län fick en dag problem i sin lägenhet. Deras köksblandare lossnade helt och hyresgästerna kunde inte använda vattnet i köket alls. Paret var tvunget att diska i badkaret och hade stora besvär.

Paret felanmälde bristen, men hörde inget från hyresvärden. De ringde därför Hyresgästföreningen som kontaktade hyresvärden åt dem. Det visade sig då att hyresvärden hade missförstått felanmälan som de hade fått via sin hemsida. Hyresvärden hade tolkat felanmälan som att det droppade lite vatten från kranen i köket och de hade därför inte ansett att åtgärdande av den bristen hade så hög prioritet.

- Det är viktigt att vara tydlig när man felanmäler, det är lite skillnad på om det står och droppar vatten från en kran och när hela blandaren har lossnat, säger Victor Herrera, ärendehandläggaren på Hyresgästföreningen som hjälpt paret.

När hyresvärden fick information om att bristen var mycket allvarligare än de hade trott, åtgärdade de den direkt. Missförståndet klarades upp och nu kan paret diska i köket igen.

- Felanmälan via hemsida eller liknande är så klart praktiskt, men man får som hyresgäst tänka extra noga på hur man formulerar sig så man förklarar tydligt vad det gäller. Om man har en allvarlig brist kan det därför vara säkrare att prata med en person, eftersom man då kan förklara mer utförligt, säger Victor Herrera.